Skip to main content

Революция... в тоалетните*

Публикацията ми във в. Дневник
Една от причините за растящото значение на банята, включително и като брой на изпълнявани функции, е постоянната липса на време. За нас става все по-необходимо да намираме време за отпускане и почивка, а най-бързото решение на този проблем е наличието на удобна, приятна и добре оборудвана баня. Това естествено води до стремеж към все повече предложения от страна на производителите: SPA терапия, цветотерапия, парна баня, масаж с водни струи, йога във ваната и до съсредоточаване на интереса на дизайнери и производители върху новите технологии и иновациите, които биха помогнали за постигане на такава удобна, добре функционираща, екологична и добре оборудвана баня.

Това допринесе за множество интересни иновации като изброените по-горе възможности за различни видове терапия, но също така и за контролиране на количеството водна струя, програмиране на температурата й, прилагане върху смесителите на специална антибактериална обработка, която не се отмива, и т.н. Всички тези иновации, за които всички вече сме чували, бяха представени и по време на провелото се през април най-голямо международно изложение, посветено на баните, ISH във Франкфурт. Това е мястото, където на всеки две години най-известните фирми за обзавеждане за бани показват новите си продукти и вложените в тях иновации. Но през тази година сякаш наред са тоалетните и думите, които много често се чуваха по време на изложението, бяха "революционна технология", при това най-вече по отношение на тоалетните. 

"Идеал стандарт" - AquaBlade™ 

Нови технологии

Едва ли неспециалистите биха се съгласили с такива определения, но замисляли ли сте се колко е важно да имаме удобството лесно и безпроблемно да поддържаме в баните си перфектна хигиена? А революционните технологии в тоалетната позволяват точно това. Например най-новият патент на "Идеал стандарт" AquaBlade™ е технология, която предоставя оптимален поток на водата в тоалетната чиния при всяко измиване, и покрива всеки сантиметър от керамиката за чиста тоалетна чиния. При традиционните съвременни тоалетни водата не покрива цялата тоалетна чиния и приблизително 20% от нея остава неизмита.

Резултатът на пълно измиване с AquaBlade™ се постига с малка консумация на вода заради интегрираните микропрорези и е много по-тихо, защото водният поток се движи плътно по повърхността на тоалетната чиния с минимална турбуленция и максимална ефективност. Технологията е удостоена с престижната международна награда за дизайн Red Dot.

Може да се каже, че тя всъщност представлява следващият етап на обявената по-рано технология на производство на тоалетни чинии без ръб (rimless),  която позволява лесен достъп за почистване, защото областта под ръба обикновено е най-трудно достъпното място както за водата, така и за почистване.  Много други производители, познати и на нашия пазар като например Roca и Catalano вече предлагат тази rimless технология, която постепенно се превръща в стандарт. Италианската компания Catalano също нарече революционна своята нова серия rimless тоалетни, защото освен това имат собствен патент за глазура на керамиката, която не задържа никакво замърсяване. 

Хубавото е, че споменатите технологии не са обвързани с конкретни модели - тенденцията е те да се интегрират и към съществуващи модели. А някои от продуктите вече се произвеждат и в България - през юли в завода в Севлиево стартира редовното производство на първия модел с AquaBlade™ технология. До началото на 2016 година в редовно производство ще влязат общо 10 модела, което ще превърне завода в производител с най-голям производствен обем за тази технология в света.

Умни тоалетни

“Flowsky” - Toto

Другата насока на приложение на новите технологии са бидета с дистанционно контролирано затопляне на седалката, измиване и сушене, както и възможност за предварително програмиране на настройките, нощно осветление и сензори за откриване на наличие на потребител и др. А американската KOHLER Karing Integrated Toilet е тоалетна и биде в едно с интегрирани такива технологии и вградена дезодорираща система с карбонов филтър, който неутрализира миризми в продължение на една година.

TOTO, друга американска компания, е включила в новите си модели WASHLET седалки от устойчива на замърсяване и лесна за почистване пластмаса, изработена на основата на силикон. Дистанционното им управление може да запамети настройки за двама потребители, достъпни само с натискане на едно копче.

Засега достъпни само за японския пазар са и моделите Flowsky на Toto, които измерват съдържанието на глюкоза, нивата на хормони и показателите за възпаления в урината. Данните потребителят след това може да изпрати на лекуващия си лекар.

Съществуват, разбира се, и системи с много други възможности. Тенденцията да се предлагат все повече умни тоалетни отдавна не е нова за Япония - там 75% от домовете притежават такива, но за Европа тя едва сега започва да се налага на пазара. Целта е, както беше казано в мотото на изложението ISH във Франкфурт, да имаме интелигентно интегриране на дизайн и технологии, за да направим живота си по-качествен и по-лесен.




Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...