* Това е оригиналният текст на интервюто ми с Алис Росторн - може би най-известният дизайн критик, гост лектор по време на One Design Week 2016, публикувано вчера в Дневник:
"Дизайнът е една от най-мощните сили в нашия живот. Той е толкова вездесъщ, че от него зависи как ще се чувстваме и какво ще правим , понякога без даже да забелязваме. Когато се използва разумно, тази сила може да ни донесе удоволствие, възможности за избор, сила за справяне с проблемите, почтеност и много повече. Но ако се злоупотребява с нея, последствията могат да бъдат смущаващи, дори опасни." Това са думите на Алис Росторн, един от най-известните и авторитетни дизайн критици, от последната й книга "Hello World: Where Design Meets Life"(2013), която цели да постави дебата за съвременния дизайн в рамките на историческия контекст. За нея паола Антонели, куратор за архитектура и дизайн в Музея за модерно изкуство MoMA в Ню Йорк казва, че е "единственият, най-добрият дизайн критик в целия свят ".
по време на форума -снимка © Lina Krivoshieva |
"Дизайнът е една от най-мощните сили в нашия живот. Той е толкова вездесъщ, че от него зависи как ще се чувстваме и какво ще правим , понякога без даже да забелязваме. Когато се използва разумно, тази сила може да ни донесе удоволствие, възможности за избор, сила за справяне с проблемите, почтеност и много повече. Но ако се злоупотребява с нея, последствията могат да бъдат смущаващи, дори опасни." Това са думите на Алис Росторн, един от най-известните и авторитетни дизайн критици, от последната й книга "Hello World: Where Design Meets Life"(2013), която цели да постави дебата за съвременния дизайн в рамките на историческия контекст. За нея паола Антонели, куратор за архитектура и дизайн в Музея за модерно изкуство MoMA в Ню Йорк казва, че е "единственият, най-добрият дизайн критик в целия свят ".
Алис Росторн завършва история на изкуството в Кеймбридж, но започва
работа като кореспондент за Financial Times в Париж, отговарящ за творческите
индустрии. А след това е назначена за директор на Design Museum в Лондон до
2006, когато става дизайн критик на глобалното издание New York Times. Била е
председател на консултативната група по Дизайн на Британския съвет, лектор в TED, участник в съвета по дизайн на
Световния икономически форум в Швейцария и е често канен участник във
важни международни дискусии, посветени на дизайна. Автор е на десетки есета в
множество книги за дизайна, сътрудничи на уважаваното
списание за съвременно изкуство Frieze.
По време на лекцията си за ролята на дизайна на конференцията
TED през май тази година Алис Росторн казва: "... всички наистина
вдъхновяващи дизайнерски проекти имат едно общо нещо: те започват с една мечта.
И колкото по-смела е тя, толкова по-голям подвиг ще бъде необходим, за да се
постигне тя. Ето защо най-големите дизайнери са почти винаги най-големите
мечтатели, бунтовници и ренегати." И го доказва с интересни реални примери
от историята на дизайна - същото, което направи и по време на форума на One Design Week в Пловдив миналата седмица.
- Кога открихте за себе си силата на дизайна?
- Баща ми беше машинен инженер, преди да стане бизнесмен
собственик на инженерингови фирми. Той косвено повлия на любовта ми към
дизайна, защото той е креативен по практичен начин и винаги се е захващал с
големи строителни проекти. А майка ми беше учителка със специализация в сферата
на изкуството. Тя ме научи да имам
абсолютно доверие на моята визуална преценка. Но никой не говореше за
"дизайн", поне докато не започнах обучението си по история на
изкуството в Кеймбридж в края на 70-те, когато реално го открих. Започнах да
чета списания като Domus и Abitare, които пишеха за дизайна така, като трябва
да се пише. Тогава разбрах, че дизайнът е съвкупност от всички мои интереси -
съвременното изкуство, история, кино, мода, политика, музика и архитектура.
- Каква е Вашата определение
за добър дизайн?
- Разбирането ни
за това какво е добър дизайн се променя с течение на времето, тъй като то е
една постоянно развиваща се концепция и е комбинация от качества. Ако аз трябва
да определя кои са безспорните компоненти на добрия дизайн, бих казал, че първо
и най-важно е той да изпълнява своята функция. Друг задължителен компонент е да
бъде отговорен, както от етична гледна точка, така и по отношение на околната
среда. Също така трябва да вдъхновява живота ни по някакъв начин - дали ще ни
открие някаква нова дейност, която е особено привлекателна, или защото даден дизайнерски
проект изпълнява своята функция чрез решаване на сериозен проблем в живота ни.
- В книгата си
"Hello World" казвате, че искате да оспорите погрешната представа за
дизайна като стилистично средство - три години след публикуването й все още ли
е необходимо да доказваме колко по-всеобхватна е ролята на дизайна от тази ограничена
представа?
- Да, и заради това, дори и в социалните медии като Tweeter, Facebook и от миналата година в Instagram аз реших да публикувам примери - по конкретни поводи
или по теми по мой избор за всяка седмица, които демонстрират какъв мощен
инструмент може да бъде дизайнът в толкова много различни области на живота ни.
Съвременният дизайн се променя постоянно и в същото време оптимизира и улеснява
ежедневието ни.
- Кои са любимите Ви
теми или може би най-важните за Вас?
- Не мисля, че има такава - в дизайна, както и в другите
дисциплини различни проблеми възникват по различно време и в тази бързо
променяща се икономическа и политическа среда, в която живеем , дизайнът трябва
бързо да откликва с решения на възникващите проблеми. А с работата си дизайнерите
допринасят за големите промени в обществото.
- Мислите ли, че се
наблюдава тенденция на разширяване на рамките на дизайна и нарастване на
интереса и броя на проектите, свързани повече с решаване на социални и глобални
проблеми с голям ефект върху обществото?
- Наистина има голям интерес към дизайн за обществото и се
наблюдават все повече конкретни примери за амбициозни социални проекти. В моите
лекции аз обичам да разказвам за работата на дизайн групата Participle за "редизайн" на социалните услуги като
грижата за възрастните хора, за работата с младежта, безработицата и хроничните
заболявания. Тя доведе до значителна
положителна промяна в живота на много хиляди хора в цяла Великобритания и
социални резултати на много по-ниска цена.
Живеем във време на промени, когато основни платформи като
груповото финансиране, така наречените 'облачни технологии' и социалните медии
дават по-голяма свобода за професионални дизайнери и достъп до повече ресурси
за реализация на идеите им. Някои от любимите ми примери за това са в Африка,
където ново поколение дизайнери се възползват от невероятните възможности, които предоставят
технологиите IoT (Интернет
на нещата), за подобряване на
здравеопазването в страните, където повече хора вече имат достъп до мобилни
телефони, отколкото до чиста течаща
вода.
Лекият лесен за сглобяване прототип на подслон,
разработен от Фондация Ikea заедно с Агенцията на ООН за бежанците е една от
най-важните разработки на дизайна за изминалото десетилетие. Този необичайно
чувствителен и интелигентен отговор на дизайна към предизвикателствата на
бежанската криза не само обещава да предостави крайно необходим подслон за хора
в окаяно положение, но също така и по-устойчиво и привлекателно място за живеене, вероятно за няколко години, преди да
преминат към постоянни жилища.
Един друг много амбициозен и силно противоречив проект е
идеята на младия датски изобретател и предприемач
Боян Слат, основател на The Ocean Cleanup
Foundation, за начин за почистване на световния океан от пластмасовите
отпадъци, за който също ще говоря по време на лекцията си тук.
Така че, да - докато преди десет години мечтата на много
студенти, изучаващи дизайн, беше да се превърнат в нещо като мини-копия на
Филип Старк, днес е много по-вероятно да се стремят към ограничаване на кризата
на околната среда, предефиниране интерпретацията на половата идентичност от
дизайна или да намерят променящи живота ни приложения на непрекъснато
появяващите се нови технологии. Дизайнът
днес е действащата сила на промяната в обществото.
Share
Comments