Skip to main content

Дизайнът променя начина, по който живеем*

Stained-glass Driverless Sleeper Car of the Future
(сн. Sylvain Deleu) 
"Много хора си мислят, че дизайнът е само декорация (нещо, което разкрасява нас самите и средата, която ни заобикаля). Но тези хора ужасно грешат. Дизайнът е много повече от това; това е суперсила и с нея можете да промените света ... Бизнесът трябва да осъзнае неотложната необходимост от иновации чрез дизайн. Бих казала, дизайнерите и дизайн-мисленето са най-важните инструменти,  чрез които бизнесът може да се снабди с конкурентноспособни нови продукти и услуги", казва Nat Hunter, ко-директор дизайн в Royal Society of Arts и част от създадения там  Great Recovery project (проект Великото Възстановяване), целящ да се създадат нови партньорства за решаване на настоящите икономически и екологични предизвикателства и преминаване от линейна към циклична икономика.  
Наистина, ние може да живеем в цифров свят, но в по-голямата си част сме само потребители и колко от нас се замислят, че всички тези удобства, с които сме свикнали, са всъщност дизайн, който успешно използва иновациите и последните постижения на технологиите.
Представете си това – събуждате се, измъквате се от леглото, само  натискате един бутон на вашия iPhone и се замъквате сънени към кухнята, където вече ви чака прясно сварено кафе. И не от любимия партньор, а от Top Brewer - може би най-примамливият от високия клас уреди, изложени по време на  Architectural Digest Home Design Show в Ню Йорк през март. Това е лате-машина от Дания, която прилича на елегантно извито кранче, което излива в чашите ви кафе и капучино с точно определено от вас количество пяна. Създадена е от Scanomat - компания, която предлага отдавана тези машини на обществени заведения, барове и хотели, но сега вече те са достъпни и за домашните кухни – разбира се, на съответна цена от $11,000.
Друг популярен пример - 3D принтерите, считани за предвестници на Третата индустриална ревоюция, през последната година започнаха да показват потенциала си като част от всекидневно използваната от масовите консуматори технология. Компанията MakerBot представи през януари нова генерация малки 3D принтери, които лесно могат да се използват у дома, а The Sugar Lab демонстрираха 3D принтери за ‘печатане’ на храна, които могат да превърнат всеки хранителен продукт в скулптурно произведение на изкуството, което трудно би могло да се създаде по друг начин. Но едно от най-важните постижения при този начин на производство е фактът, че няма никакви загуби на материали – няма отпадъци, а производителят е и консуматор и той е директно ангажиран в процеса.
Бъдеще без пари в брой – за такова отдавна се говори и на последното изложение на CES през януари това отново стана много обсъждана тема след представянето на може би най-революционната система Biyo, която ще ни освободи от необходимостта да плащаме с пари в брой, дебитни карти и дори смартфони. Вместо това, тя прочита уникалния модел на разположение на вените под кожата на дланта ни и така ни позволява да закупим исканата стока.
  
Да, ние живеем заобиколени от технологии, които улесняват работата ни и живота у дома, но всички те са дело на обединените усилия на научни работници, дизайнери и производители. Нещо повече – дизайнът играе основна роля в процеса от преминаване  от линейна към циклична икономика (при която техническите и биологични вещества биват рециклирани обратно в системата, като ресурс за следващ продукт или процес. Използват се повече възобновяеми енергийни ресурси и по-малко изкопаеми, като съвсем малък процент остава ненужен след употреба.) Дизайнерите могат да помогнат да се намалят разходите и щетите върху природата още в процеса на създаване на един продукт, не само чрез използване на щадящи технологии, но и чрез включване на възможността продуктите да се рециклират.
Тенденция:
Все повече известни марки инвестират в собствени лаборатории за иновации. Tesco, наример, имат лаборатория за иновативни технологични решения, която работи в тясно сътрудничество с Microsoft.Share
________________________________________
* Това е част от оригиналния текст на статията ми, която излезе вчера в КАПИТАЛ Daily под заглавие "Бъдещето е в иновациите чрез дизайн"

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...