Stained-glass Driverless
Sleeper Car of the Future (сн. Sylvain Deleu) |
"Много хора си мислят, че дизайнът е само декорация
(нещо, което разкрасява нас самите и средата, която ни заобикаля). Но тези хора
ужасно грешат. Дизайнът е много повече от това; това е суперсила и с нея можете
да промените света ... Бизнесът трябва да осъзнае неотложната необходимост от
иновации чрез дизайн. Бих казала, дизайнерите и дизайн-мисленето са най-важните
инструменти, чрез които бизнесът може да
се снабди с конкурентноспособни нови продукти и услуги",
казва Nat Hunter, ко-директор дизайн в Royal Society of Arts и част от
създадения там Great Recovery
project (проект Великото
Възстановяване), целящ да се създадат нови партньорства за решаване на настоящите икономически и екологични предизвикателства и преминаване
от
линейна към циклична икономика.
Наистина, ние може да живеем в цифров свят, но в по-голямата си
част сме само потребители и колко от нас се замислят, че всички тези удобства,
с които сме свикнали, са всъщност дизайн, който успешно използва иновациите и
последните постижения на технологиите.
Представете си това – събуждате се, измъквате се от леглото,
само натискате един бутон на вашия
iPhone и се замъквате сънени към кухнята, където вече ви чака прясно сварено
кафе. И не от любимия партньор, а от Top Brewer - може би най-примамливият
от високия клас уреди, изложени по време на Architectural Digest Home Design Show в Ню
Йорк през март. Това е лате-машина от Дания, която прилича на елегантно извито
кранче, което излива в чашите ви кафе и капучино с точно определено от вас
количество пяна. Създадена е от Scanomat - компания, която предлага отдавана тези машини на
обществени заведения, барове и хотели, но сега вече те са достъпни и за
домашните кухни – разбира се, на съответна цена от $11,000.
Друг популярен пример - 3D принтерите, считани за
предвестници на Третата индустриална ревоюция, през последната година започнаха
да показват потенциала си като част от всекидневно използваната от масовите
консуматори технология. Компанията MakerBot представи през януари нова
генерация малки 3D принтери, които лесно могат да се използват у дома, а The
Sugar Lab демонстрираха 3D принтери за ‘печатане’ на храна, които могат да
превърнат всеки хранителен продукт в скулптурно произведение на изкуството,
което трудно би могло да се създаде по друг начин. Но едно от най-важните
постижения при този начин на производство е фактът, че няма никакви загуби на
материали – няма отпадъци, а производителят е и консуматор и той е директно
ангажиран в процеса.
Бъдеще без пари в брой – за такова отдавна се говори и на
последното изложение на CES през януари това отново стана много обсъждана тема
след представянето на може би най-революционната система Biyo, която ще ни
освободи от необходимостта да плащаме с пари в брой, дебитни карти и дори
смартфони. Вместо това, тя прочита уникалния модел на разположение на вените под
кожата на дланта ни и така ни позволява да закупим исканата стока.
Да, ние живеем заобиколени от технологии, които улесняват
работата ни и живота у дома, но всички те са дело на обединените усилия на
научни работници, дизайнери и производители. Нещо повече – дизайнът играе
основна роля в процеса от преминаване от
линейна към циклична икономика (при която техническите и биологични вещества
биват рециклирани обратно в системата, като ресурс за следващ продукт или
процес. Използват се повече възобновяеми енергийни ресурси и по-малко
изкопаеми, като съвсем малък процент остава ненужен след употреба.) Дизайнерите
могат да помогнат да се намалят разходите и щетите върху природата още в процеса на създаване на един продукт, не само чрез използване на щадящи технологии, но
и чрез включване на възможността продуктите да се рециклират.
Тенденция:
Все повече известни марки инвестират в собствени лаборатории
за иновации. Tesco, наример, имат лаборатория
за иновативни технологични решения, която работи в тясно сътрудничество с
Microsoft.Share________________________________________
* Това е част от оригиналния текст на статията ми, която излезе вчера в КАПИТАЛ Daily под заглавие "Бъдещето е в иновациите чрез дизайн"
Comments