Skip to main content

Дизайнът променя начина, по който живеем*

Stained-glass Driverless Sleeper Car of the Future
(сн. Sylvain Deleu) 
"Много хора си мислят, че дизайнът е само декорация (нещо, което разкрасява нас самите и средата, която ни заобикаля). Но тези хора ужасно грешат. Дизайнът е много повече от това; това е суперсила и с нея можете да промените света ... Бизнесът трябва да осъзнае неотложната необходимост от иновации чрез дизайн. Бих казала, дизайнерите и дизайн-мисленето са най-важните инструменти,  чрез които бизнесът може да се снабди с конкурентноспособни нови продукти и услуги", казва Nat Hunter, ко-директор дизайн в Royal Society of Arts и част от създадения там  Great Recovery project (проект Великото Възстановяване), целящ да се създадат нови партньорства за решаване на настоящите икономически и екологични предизвикателства и преминаване от линейна към циклична икономика.  
Наистина, ние може да живеем в цифров свят, но в по-голямата си част сме само потребители и колко от нас се замислят, че всички тези удобства, с които сме свикнали, са всъщност дизайн, който успешно използва иновациите и последните постижения на технологиите.
Представете си това – събуждате се, измъквате се от леглото, само  натискате един бутон на вашия iPhone и се замъквате сънени към кухнята, където вече ви чака прясно сварено кафе. И не от любимия партньор, а от Top Brewer - може би най-примамливият от високия клас уреди, изложени по време на  Architectural Digest Home Design Show в Ню Йорк през март. Това е лате-машина от Дания, която прилича на елегантно извито кранче, което излива в чашите ви кафе и капучино с точно определено от вас количество пяна. Създадена е от Scanomat - компания, която предлага отдавана тези машини на обществени заведения, барове и хотели, но сега вече те са достъпни и за домашните кухни – разбира се, на съответна цена от $11,000.
Друг популярен пример - 3D принтерите, считани за предвестници на Третата индустриална ревоюция, през последната година започнаха да показват потенциала си като част от всекидневно използваната от масовите консуматори технология. Компанията MakerBot представи през януари нова генерация малки 3D принтери, които лесно могат да се използват у дома, а The Sugar Lab демонстрираха 3D принтери за ‘печатане’ на храна, които могат да превърнат всеки хранителен продукт в скулптурно произведение на изкуството, което трудно би могло да се създаде по друг начин. Но едно от най-важните постижения при този начин на производство е фактът, че няма никакви загуби на материали – няма отпадъци, а производителят е и консуматор и той е директно ангажиран в процеса.
Бъдеще без пари в брой – за такова отдавна се говори и на последното изложение на CES през януари това отново стана много обсъждана тема след представянето на може би най-революционната система Biyo, която ще ни освободи от необходимостта да плащаме с пари в брой, дебитни карти и дори смартфони. Вместо това, тя прочита уникалния модел на разположение на вените под кожата на дланта ни и така ни позволява да закупим исканата стока.
  
Да, ние живеем заобиколени от технологии, които улесняват работата ни и живота у дома, но всички те са дело на обединените усилия на научни работници, дизайнери и производители. Нещо повече – дизайнът играе основна роля в процеса от преминаване  от линейна към циклична икономика (при която техническите и биологични вещества биват рециклирани обратно в системата, като ресурс за следващ продукт или процес. Използват се повече възобновяеми енергийни ресурси и по-малко изкопаеми, като съвсем малък процент остава ненужен след употреба.) Дизайнерите могат да помогнат да се намалят разходите и щетите върху природата още в процеса на създаване на един продукт, не само чрез използване на щадящи технологии, но и чрез включване на възможността продуктите да се рециклират.
Тенденция:
Все повече известни марки инвестират в собствени лаборатории за иновации. Tesco, наример, имат лаборатория за иновативни технологични решения, която работи в тясно сътрудничество с Microsoft.Share
________________________________________
* Това е част от оригиналния текст на статията ми, която излезе вчера в КАПИТАЛ Daily под заглавие "Бъдещето е в иновациите чрез дизайн"

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the ...

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

Впечатленията на К. Грчич от Sofia Design Week

Това е интервюто,което г-н Грчич беше така любезен да ми даде по време на Sofia Design Week миналия юни, публикувано в августовския брой на сп. "Наш дом". Мисля, че би било интересно да се види каква е оценката му, какво предлага на организаторите за в бъдеще и какви са съветите му за младите дизайнери в България: And this is my inteview with K. Grcic included in the latest issue of  magazine Nash dom and its first new format - INTERIORS QUATERLY, which starts with a short history. 2011 is presented with my interview: Share