Skip to main content

Галерия без стени*

Огромните цветни платна, които няма как да пропуснете, докато седите и нервничите в обичайните за София задръствания, най-често сме свикнали да свързваме с рядко интересни, а понякога направо досадни реклами. Но билбордовете вече имат и друга задача – да ни предложат малко почивка от ежедневието на рекламите, като ни представят част от богатството на Софийска градска художествена галерия.
Инициативата е поредната малка стъпка към промяна на столицата, направена със започналата вече реализацията на проекта "Повече място за изкуство", част от концепцията „Сподели София” на кандидатурата на града за Европейска столица на културата 2019. Осъществява се от екипа на София 2019 в партньорство с екипа на Софийска градска художествената галерия и с подкрепата на Столична община. Една малка част от общо деветте хиляди художествени произведения в безценната музейна колекция, включваща единствения в страната Фонд за съвременно изкуство, за първи път се показва на улицата.........................................
Идеята изкуството периодично да измества рекламата в градската среда, без просто да добавя още повече към визуалния шум на натовареното ни ежедневие, не е нова – такива проекти съществуват по света в различни варианти от няколко години. И донасят освежаваща промяна в градове като Лос Анжелос – от 2010 г. с проекта How Many Billboards? Art in Stead. Наистина, там се използват светодиоди. В Полша Art Moves - International Festival of Art on Billboards (Международен фестивал на изкуството върху билбордове) съществува от 2008 година и до момента е представил на обществото работите на над 50 художници от 35 страни.
А Times Square Art Square е неправителствена организация, която работи за превръщане на известния площад на Ню Йорк в публичен музей на открито, в който чрез билбордове, интерактивно изкуство, инсталации на земята и изпълнителско изкуство за един месец всяка година да промени начина, по който се възприема изкуството, да го направи достъпно за всеки и да насърчава творчеството. Дебютът на програмата е предвиден за тази година.
За проекта "Повече място за изкуство" организаторите казват, че инициативата всъщност е вдъхновена от британското Art Everywhere- изложение, за което се твърди, че е най-голямото в света от този вид, защото изнася 57 от шедьоврите на изкуството извън галериите върху 22 000 места за плакати и билбордове из цялата страна. Те са избрани след оживени дискусии и над 30 000 харесвания от широката публика във Facebook. Изложението се проведе миналата година от 12 до 25 август и резултатът беше широк обществен дебат и възможността всеки, който поиска, да участва в избора, но също така и възможността дори хората, които не биха отишли в галериите, да придобият представа за богатството, което те съдържат, и може би желание да ги посетят.
Това е един интелигентен начин съвременното изкуство да придобие моментално широка аудитория, а също и за промяна на публичното пространство. Не е далече времето, когато чалгата ни заливаше отвсякъде, включително и с агресивните си реклами. Факт е, че това се промени и инициативи като този проект допринасят значително за една нова „нормалност” в така изкривеното ни ежедневие........................

* Това е откъс от последната ми статия във вестник Култура, излязла днес, 14.03. 2014

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

Впечатленията на К. Грчич от Sofia Design Week

Това е интервюто,което г-н Грчич беше така любезен да ми даде по време на Sofia Design Week миналия юни, публикувано в августовския брой на сп. "Наш дом". Мисля, че би било интересно да се види каква е оценката му, какво предлага на организаторите за в бъдеще и какви са съветите му за младите дизайнери в България: And this is my inteview with K. Grcic included in the latest issue of  magazine Nash dom and its first new format - INTERIORS QUATERLY, which starts with a short history. 2011 is presented with my interview: Share

My Interview for Interior Deluxe

INTERVIEW TEMENOUZHKA ZAHARIEVA By  Ingo Schaer Interior Deluxe talked to  Temenouzhka Zaharieva,  an Interior Designer from Sofia, about Living Room Lighting and How to create a good mood in your living space by using great lighting. Interior-Deluxe: What’s important to keep in mind when lighting a living room ? TZ: Lighting  is one  of the  most  exciting elements of interior design, and yet one that can still be neglected.  Especially by clients, mostly because they are not aware of the many possibilities that lighting can bring to the overall impact of a room – both, during the day when not switched on, but it can be a great accent piece with its design, and in the darkness of the night when we can create different moods just with the help of lighting. The old days of the single pendant light in the middle of the room are becoming a distant memory, a  g ood living room lighting  today  means a good mix of lighti...