Skip to main content

Галерия без стени*

Огромните цветни платна, които няма как да пропуснете, докато седите и нервничите в обичайните за София задръствания, най-често сме свикнали да свързваме с рядко интересни, а понякога направо досадни реклами. Но билбордовете вече имат и друга задача – да ни предложат малко почивка от ежедневието на рекламите, като ни представят част от богатството на Софийска градска художествена галерия.
Инициативата е поредната малка стъпка към промяна на столицата, направена със започналата вече реализацията на проекта "Повече място за изкуство", част от концепцията „Сподели София” на кандидатурата на града за Европейска столица на културата 2019. Осъществява се от екипа на София 2019 в партньорство с екипа на Софийска градска художествената галерия и с подкрепата на Столична община. Една малка част от общо деветте хиляди художествени произведения в безценната музейна колекция, включваща единствения в страната Фонд за съвременно изкуство, за първи път се показва на улицата.........................................
Идеята изкуството периодично да измества рекламата в градската среда, без просто да добавя още повече към визуалния шум на натовареното ни ежедневие, не е нова – такива проекти съществуват по света в различни варианти от няколко години. И донасят освежаваща промяна в градове като Лос Анжелос – от 2010 г. с проекта How Many Billboards? Art in Stead. Наистина, там се използват светодиоди. В Полша Art Moves - International Festival of Art on Billboards (Международен фестивал на изкуството върху билбордове) съществува от 2008 година и до момента е представил на обществото работите на над 50 художници от 35 страни.
А Times Square Art Square е неправителствена организация, която работи за превръщане на известния площад на Ню Йорк в публичен музей на открито, в който чрез билбордове, интерактивно изкуство, инсталации на земята и изпълнителско изкуство за един месец всяка година да промени начина, по който се възприема изкуството, да го направи достъпно за всеки и да насърчава творчеството. Дебютът на програмата е предвиден за тази година.
За проекта "Повече място за изкуство" организаторите казват, че инициативата всъщност е вдъхновена от британското Art Everywhere- изложение, за което се твърди, че е най-голямото в света от този вид, защото изнася 57 от шедьоврите на изкуството извън галериите върху 22 000 места за плакати и билбордове из цялата страна. Те са избрани след оживени дискусии и над 30 000 харесвания от широката публика във Facebook. Изложението се проведе миналата година от 12 до 25 август и резултатът беше широк обществен дебат и възможността всеки, който поиска, да участва в избора, но също така и възможността дори хората, които не биха отишли в галериите, да придобият представа за богатството, което те съдържат, и може би желание да ги посетят.
Това е един интелигентен начин съвременното изкуство да придобие моментално широка аудитория, а също и за промяна на публичното пространство. Не е далече времето, когато чалгата ни заливаше отвсякъде, включително и с агресивните си реклами. Факт е, че това се промени и инициативи като този проект допринасят значително за една нова „нормалност” в така изкривеното ни ежедневие........................

* Това е откъс от последната ми статия във вестник Култура, излязла днес, 14.03. 2014

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...