Огромните цветни платна, които няма как да пропуснете, докато седите и нервничите в обичайните за София задръствания, най-често сме свикнали да свързваме с рядко интересни, а понякога направо досадни реклами. Но билбордовете вече имат и друга задача – да ни предложат малко почивка от ежедневието на рекламите, като ни представят част от богатството на Софийска градска художествена галерия.
Инициативата е поредната малка стъпка към промяна на столицата, направена със започналата вече реализацията на проекта "Повече място за изкуство", част от концепцията „Сподели София” на кандидатурата на града за Европейска столица на културата 2019. Осъществява се от екипа на София 2019 в партньорство с екипа на Софийска градска художествената галерия и с подкрепата на Столична община. Една малка част от общо деветте хиляди художествени произведения в безценната музейна колекция, включваща единствения в страната Фонд за съвременно изкуство, за първи път се показва на улицата.........................................
Идеята изкуството периодично да измества рекламата в градската среда, без просто да добавя още повече към визуалния шум на натовареното ни ежедневие, не е нова – такива проекти съществуват по света в различни варианти от няколко години. И донасят освежаваща промяна в градове като Лос Анжелос – от 2010 г. с проекта How Many Billboards? Art in Stead. Наистина, там се използват светодиоди. В Полша Art Moves - International Festival of Art on Billboards (Международен фестивал на изкуството върху билбордове) съществува от 2008 година и до момента е представил на обществото работите на над 50 художници от 35 страни.
А Times Square Art Square е неправителствена организация, която работи за превръщане на известния площад на Ню Йорк в публичен музей на открито, в който чрез билбордове, интерактивно изкуство, инсталации на земята и изпълнителско изкуство за един месец всяка година да промени начина, по който се възприема изкуството, да го направи достъпно за всеки и да насърчава творчеството. Дебютът на програмата е предвиден за тази година.
За проекта "Повече място за изкуство" организаторите казват, че инициативата всъщност е вдъхновена от британското Art Everywhere- изложение, за което се твърди, че е най-голямото в света от този вид, защото изнася 57 от шедьоврите на изкуството извън галериите върху 22 000 места за плакати и билбордове из цялата страна. Те са избрани след оживени дискусии и над 30 000 харесвания от широката публика във Facebook. Изложението се проведе миналата година от 12 до 25 август и резултатът беше широк обществен дебат и възможността всеки, който поиска, да участва в избора, но също така и възможността дори хората, които не биха отишли в галериите, да придобият представа за богатството, което те съдържат, и може би желание да ги посетят.
Това е един интелигентен начин съвременното изкуство да придобие моментално широка аудитория, а също и за промяна на публичното пространство. Не е далече времето, когато чалгата ни заливаше отвсякъде, включително и с агресивните си реклами. Факт е, че това се промени и инициативи като този проект допринасят значително за една нова „нормалност” в така изкривеното ни ежедневие........................
* Това е откъс от последната ми статия във вестник Култура, излязла днес, 14.03. 2014
Comments