*Това е оригиналният текст на статията ми, публикувана днес в новия брой на Капитал LIGHT
Въпросът, който днес дизайнерите си поставят, е не с какво да се обзаведе банята, а как да бъде организирано пространството, за да се постигне максимална функционалност, защото много често познатото разположение по стената не е най-доброто. Вече изборът е не толкова между стилистични категории като „Ретро-шик”, „Градски стил” или „Кънтри”, а между различните концепции за модерната баня - тя може изобщо да не заема самостоятелно помещение, а да се намира в спалнята, например, на покрива... или в зимната градина. Изненадвате ли се? Но това е логично като се има предвид световната тенденция за ‘зелен’ дизайн и естественото ни желание за живот в близост до природата. В зависимост от личните предпочитания сценографиите могат да бъдат най-различни.
На всеки две години в центъра на вниманието във Франкфурт са двата жизнено важни ресурса – водата и енергията. ISH е най-голямото световно изложение за иновативен дизайн на банята, тенденции и технологии, свързани с отопление, климатизация и възобновяеми енергийни източници, което се провежда вече повече от 50 години. От 15 до 19 март т.г. около 2400 изложители от целия свят показаха продуктите си. Особено популярна е частта, посветена на банята, защото тя е източник на вдъхновение и за неспециалисти, които могат да видят тук освен нови продукти и интересни идеи, тенденции и цялостни концепции за дизайна на банята.
Какво беше най-важното тази година? Не само интериорните дизайнери, но и индустрията ще приемат нов подход – акцентът вече е не в разработване на класическото обзавеждане за баня, а за разработване на пространството, където ще бъде разположена тя, съобразено с индивидуалните навици и предпочитания на собственика за възстановяване и почивка. Модерният човек вече не е доволен от една кутия, която съдържа минимално необходимото за задоволяване на основните му нужди. Той иска стая с възможност за разнообразни дейности в интимна обстановка – със зони за хигиена, разкрасяване, фитнес. Дори и място за спокойно общуване и споделяне на удоволствието. (Тази идея беше в основата на колекцията на Патриция Уркиола за Axor още преди три години – на снимката тя е представена с две свободно стоящи вани, където една въображаема двойка може да общува и споделя удоволствието на банята без да се нарушава личното пространство на всеки.) Концепцията за свободно стоящи вани и мивки изразява една от трите основни тенденции, представени на изложението. Наречена е Bathroom Interior: Away from the Wall! – Интериорът на банята: далече от стената!.
Втората е озаглавена „Зелената баня: назад към природата!”. Зелената баня е ориентирана към бъдещето концепция, която перфектно комбинира вода и енергоспестяващи продукти, щадящо природата производство, използване не възобновяеми материали и ‘вечен’ дизайн. С помощта на специални аератори, клапани и модерна технология във водата на душовете се включват малки въздушни мехурчета, които намаляват количеството на използваната вода без това да става за сметка на комфорта и удоволствието. Кранчета с една ръчка и термостати намаляват до минимум разходите за нагласяване на желаната температура. Дилемата за душ или вана вече също не е толкова актуална - новите вани с ергономичен вътрешен контур могат да се напълнят до високо ниво с много по-малко вода. А при тоалетните спестяванията на вода вече са достигнали лимита. Не трябва да се пропуска енергоспестяващото осветление със светодиоди.
Третата тенденция: Концепцията за удобна и безопасна баня, която улеснява живота ни, независимо от възрастта. Все повече хора осъзнават, че банята е тази, която определя доколко те ще бъдат в състояние да водят независим живот с напредване на възрастта. И за в бъдеще банята ще трябва да отговаря на изискванията на различни потребители. Това е концепцията за т. нар. ‘Easy Bathroom’ (Лесна баня) - проста, практична и привлекателна във времето стая за всеки, от младите, до възрастните, които не се чувстват толкова възрастни. Става въпрос не за специализираната баня за инвалиди, а за баня, която не дискриминира никого по отношение на достъп и удобство, ‘помирява’ вкусове и генерации и в която е лесно да се чувстваш добре. Един добър универсален дизайн би могъл да удовлетвори тези изисквания. Той включва нехлъзгащи се повърхности, заоблени ръбове, лесно достъпни аксесоари, свобода на движенията и възможност за лесна трансформация.
Банята е нашето място за бягство от забързания ден, което все повече свързваме със запомнящи се приятни изживявания. Не случайно една от рекламните фрази за ISH е ‘панаирът за изживяванията в банята’- тук всяка от представяните компании се опитва да допринесе с продуктите си за увеличаване на удоволствието от това изживяване.
Share
Easy bathroom ISH 2011.jpg |
Dornbracht DEQUE.JPG |
На всеки две години в центъра на вниманието във Франкфурт са двата жизнено важни ресурса – водата и енергията. ISH е най-голямото световно изложение за иновативен дизайн на банята, тенденции и технологии, свързани с отопление, климатизация и възобновяеми енергийни източници, което се провежда вече повече от 50 години. От 15 до 19 март т.г. около 2400 изложители от целия свят показаха продуктите си. Особено популярна е частта, посветена на банята, защото тя е източник на вдъхновение и за неспециалисти, които могат да видят тук освен нови продукти и интересни идеи, тенденции и цялостни концепции за дизайна на банята.
Какво беше най-важното тази година? Не само интериорните дизайнери, но и индустрията ще приемат нов подход – акцентът вече е не в разработване на класическото обзавеждане за баня, а за разработване на пространството, където ще бъде разположена тя, съобразено с индивидуалните навици и предпочитания на собственика за възстановяване и почивка. Модерният човек вече не е доволен от една кутия, която съдържа минимално необходимото за задоволяване на основните му нужди. Той иска стая с възможност за разнообразни дейности в интимна обстановка – със зони за хигиена, разкрасяване, фитнес. Дори и място за спокойно общуване и споделяне на удоволствието. (Тази идея беше в основата на колекцията на Патриция Уркиола за Axor още преди три години – на снимката тя е представена с две свободно стоящи вани, където една въображаема двойка може да общува и споделя удоволствието на банята без да се нарушава личното пространство на всеки.) Концепцията за свободно стоящи вани и мивки изразява една от трите основни тенденции, представени на изложението. Наречена е Bathroom Interior: Away from the Wall! – Интериорът на банята: далече от стената!.
Втората е озаглавена „Зелената баня: назад към природата!”. Зелената баня е ориентирана към бъдещето концепция, която перфектно комбинира вода и енергоспестяващи продукти, щадящо природата производство, използване не възобновяеми материали и ‘вечен’ дизайн. С помощта на специални аератори, клапани и модерна технология във водата на душовете се включват малки въздушни мехурчета, които намаляват количеството на използваната вода без това да става за сметка на комфорта и удоволствието. Кранчета с една ръчка и термостати намаляват до минимум разходите за нагласяване на желаната температура. Дилемата за душ или вана вече също не е толкова актуална - новите вани с ергономичен вътрешен контур могат да се напълнят до високо ниво с много по-малко вода. А при тоалетните спестяванията на вода вече са достигнали лимита. Не трябва да се пропуска енергоспестяващото осветление със светодиоди.
Sieger Design за Alape |
Банята е нашето място за бягство от забързания ден, което все повече свързваме със запомнящи се приятни изживявания. Не случайно една от рекламните фрази за ISH е ‘панаирът за изживяванията в банята’- тук всяка от представяните компании се опитва да допринесе с продуктите си за увеличаване на удоволствието от това изживяване.
Share
Comments