Skip to main content

*Тенденции в банята - ISH 2011

*Това е оригиналният текст на статията ми, публикувана днес в новия брой на Капитал LIGHT
Easy bathroom ISH 2011.jpg

Dornbracht DEQUE.JPG
Въпросът, който днес дизайнерите си поставят, е не с какво да се обзаведе банята, а как да бъде организирано пространството, за да се постигне максимална функционалност, защото много често познатото разположение по стената не е най-доброто. Вече изборът е не толкова между стилистични категории като „Ретро-шик”, „Градски стил” или „Кънтри”, а между различните концепции за модерната баня - тя може изобщо да не заема самостоятелно помещение, а да се намира в спалнята, например, на покрива... или в зимната градина. Изненадвате ли се? Но това е логично като се има предвид световната тенденция за ‘зелен’ дизайн и естественото ни желание за живот в близост до природата. В зависимост от личните предпочитания сценографиите могат да бъдат най-различни.
На всеки две години в центъра на вниманието във Франкфурт са двата жизнено важни ресурса – водата и енергията. ISH е най-голямото световно изложение за иновативен дизайн на банята, тенденции и технологии, свързани с отопление, климатизация и възобновяеми енергийни източници, което се провежда вече повече от 50 години. От 15 до 19 март т.г. около 2400 изложители от целия свят показаха продуктите си. Особено популярна е частта, посветена на банята, защото тя е източник на вдъхновение и за неспециалисти, които могат да видят тук освен нови продукти и интересни идеи, тенденции и цялостни концепции за дизайна на банята.
Какво беше най-важното тази година? Не само интериорните дизайнери, но и индустрията ще приемат нов подход – акцентът вече е не в разработване на класическото обзавеждане за баня, а за разработване на пространството, където ще бъде разположена тя, съобразено с индивидуалните навици и предпочитания на собственика за възстановяване и почивка. Модерният човек вече не е доволен от една кутия, която съдържа минимално необходимото за задоволяване на основните му нужди. Той иска стая с възможност за разнообразни дейности в интимна обстановка – със зони за хигиена, разкрасяване, фитнес. Дори и място за спокойно общуване и споделяне на удоволствието. (Тази идея беше в основата на колекцията на Патриция Уркиола за Axor още преди три години – на снимката тя е представена с две свободно стоящи вани, където една въображаема двойка може да общува и споделя удоволствието на банята без да се нарушава личното пространство на всеки.) Концепцията за свободно стоящи вани и мивки изразява една от трите основни тенденции, представени на изложението. Наречена е Bathroom Interior: Away from the Wall! – Интериорът на банята: далече от стената!.

Втората е озаглавена „Зелената баня: назад към природата!”. Зелената баня е ориентирана към бъдещето концепция, която перфектно комбинира вода и енергоспестяващи продукти, щадящо природата производство, използване не възобновяеми материали и ‘вечен’ дизайн. С помощта на специални аератори, клапани и модерна технология във водата на душовете се включват малки въздушни мехурчета, които намаляват количеството на използваната вода без това да става за сметка на комфорта и удоволствието. Кранчета с една ръчка и термостати намаляват до минимум разходите за нагласяване на желаната температура. Дилемата за душ или вана вече също не е толкова актуална - новите вани с ергономичен вътрешен контур могат да се напълнят до високо ниво с много по-малко вода. А при тоалетните спестяванията на вода вече са достигнали лимита. Не трябва да се пропуска енергоспестяващото осветление със светодиоди.
Sieger Design за Alape
Третата тенденция: Концепцията за удобна и безопасна баня, която улеснява живота ни, независимо от възрастта. Все повече хора осъзнават, че банята е тази, която определя доколко те ще бъдат в състояние да водят независим живот с напредване на възрастта. И за в бъдеще банята ще трябва да отговаря на изискванията на различни потребители. Това е концепцията за т. нар. ‘Easy Bathroom’ (Лесна баня) - проста, практична и привлекателна във времето стая за всеки, от младите, до възрастните, които не се чувстват толкова възрастни. Става въпрос не за специализираната баня за инвалиди, а за баня, която не дискриминира никого по отношение на достъп и удобство, ‘помирява’ вкусове и генерации и в която е лесно да се чувстваш добре. Един добър универсален дизайн би могъл да удовлетвори тези изисквания. Той включва нехлъзгащи се повърхности, заоблени ръбове, лесно достъпни аксесоари, свобода на движенията и възможност за лесна трансформация.
Банята е нашето място за бягство от забързания ден, което все повече свързваме със запомнящи се приятни изживявания. Не случайно една от рекламните фрази за ISH е ‘панаирът за изживяванията в банята’- тук всяка от представяните компании се опитва да допринесе с продуктите си за увеличаване на удоволствието от това изживяване.


Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the ...

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

Впечатленията на К. Грчич от Sofia Design Week

Това е интервюто,което г-н Грчич беше така любезен да ми даде по време на Sofia Design Week миналия юни, публикувано в августовския брой на сп. "Наш дом". Мисля, че би било интересно да се види каква е оценката му, какво предлага на организаторите за в бъдеще и какви са съветите му за младите дизайнери в България: And this is my inteview with K. Grcic included in the latest issue of  magazine Nash dom and its first new format - INTERIORS QUATERLY, which starts with a short history. 2011 is presented with my interview: Share