Skip to main content

*Тенденции в банята - ISH 2011

*Това е оригиналният текст на статията ми, публикувана днес в новия брой на Капитал LIGHT
Easy bathroom ISH 2011.jpg

Dornbracht DEQUE.JPG
Въпросът, който днес дизайнерите си поставят, е не с какво да се обзаведе банята, а как да бъде организирано пространството, за да се постигне максимална функционалност, защото много често познатото разположение по стената не е най-доброто. Вече изборът е не толкова между стилистични категории като „Ретро-шик”, „Градски стил” или „Кънтри”, а между различните концепции за модерната баня - тя може изобщо да не заема самостоятелно помещение, а да се намира в спалнята, например, на покрива... или в зимната градина. Изненадвате ли се? Но това е логично като се има предвид световната тенденция за ‘зелен’ дизайн и естественото ни желание за живот в близост до природата. В зависимост от личните предпочитания сценографиите могат да бъдат най-различни.
На всеки две години в центъра на вниманието във Франкфурт са двата жизнено важни ресурса – водата и енергията. ISH е най-голямото световно изложение за иновативен дизайн на банята, тенденции и технологии, свързани с отопление, климатизация и възобновяеми енергийни източници, което се провежда вече повече от 50 години. От 15 до 19 март т.г. около 2400 изложители от целия свят показаха продуктите си. Особено популярна е частта, посветена на банята, защото тя е източник на вдъхновение и за неспециалисти, които могат да видят тук освен нови продукти и интересни идеи, тенденции и цялостни концепции за дизайна на банята.
Какво беше най-важното тази година? Не само интериорните дизайнери, но и индустрията ще приемат нов подход – акцентът вече е не в разработване на класическото обзавеждане за баня, а за разработване на пространството, където ще бъде разположена тя, съобразено с индивидуалните навици и предпочитания на собственика за възстановяване и почивка. Модерният човек вече не е доволен от една кутия, която съдържа минимално необходимото за задоволяване на основните му нужди. Той иска стая с възможност за разнообразни дейности в интимна обстановка – със зони за хигиена, разкрасяване, фитнес. Дори и място за спокойно общуване и споделяне на удоволствието. (Тази идея беше в основата на колекцията на Патриция Уркиола за Axor още преди три години – на снимката тя е представена с две свободно стоящи вани, където една въображаема двойка може да общува и споделя удоволствието на банята без да се нарушава личното пространство на всеки.) Концепцията за свободно стоящи вани и мивки изразява една от трите основни тенденции, представени на изложението. Наречена е Bathroom Interior: Away from the Wall! – Интериорът на банята: далече от стената!.

Втората е озаглавена „Зелената баня: назад към природата!”. Зелената баня е ориентирана към бъдещето концепция, която перфектно комбинира вода и енергоспестяващи продукти, щадящо природата производство, използване не възобновяеми материали и ‘вечен’ дизайн. С помощта на специални аератори, клапани и модерна технология във водата на душовете се включват малки въздушни мехурчета, които намаляват количеството на използваната вода без това да става за сметка на комфорта и удоволствието. Кранчета с една ръчка и термостати намаляват до минимум разходите за нагласяване на желаната температура. Дилемата за душ или вана вече също не е толкова актуална - новите вани с ергономичен вътрешен контур могат да се напълнят до високо ниво с много по-малко вода. А при тоалетните спестяванията на вода вече са достигнали лимита. Не трябва да се пропуска енергоспестяващото осветление със светодиоди.
Sieger Design за Alape
Третата тенденция: Концепцията за удобна и безопасна баня, която улеснява живота ни, независимо от възрастта. Все повече хора осъзнават, че банята е тази, която определя доколко те ще бъдат в състояние да водят независим живот с напредване на възрастта. И за в бъдеще банята ще трябва да отговаря на изискванията на различни потребители. Това е концепцията за т. нар. ‘Easy Bathroom’ (Лесна баня) - проста, практична и привлекателна във времето стая за всеки, от младите, до възрастните, които не се чувстват толкова възрастни. Става въпрос не за специализираната баня за инвалиди, а за баня, която не дискриминира никого по отношение на достъп и удобство, ‘помирява’ вкусове и генерации и в която е лесно да се чувстваш добре. Един добър универсален дизайн би могъл да удовлетвори тези изисквания. Той включва нехлъзгащи се повърхности, заоблени ръбове, лесно достъпни аксесоари, свобода на движенията и възможност за лесна трансформация.
Банята е нашето място за бягство от забързания ден, което все повече свързваме със запомнящи се приятни изживявания. Не случайно една от рекламните фрази за ISH е ‘панаирът за изживяванията в банята’- тук всяка от представяните компании се опитва да допринесе с продуктите си за увеличаване на удоволствието от това изживяване.


Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...