Skip to main content

Тенденции: "Farmer and Style" *


Това всъщност е темата на една изложба, изследваща новото увлечение на холандските дизайнери към живот на село, но тя е само едно от явленията, показващи ясно оформяща се тенденция за изместване на вниманието на дизайнерите от големите брандове към селското стопанство. Колкото и да звучи изненадващо, тази тенденция си има своя логика – финансовата криза и грижите за екологията доведоха до преосмисляне на нашето съществуване в големите градове, където предизвикателствата и стресът непрекъснато нарастват. От друга страна, с напредване на информационните технологии хората се освободиха от необходимостта да живеят в града, за да бъдат близо до работното си място. А движението за ‘бавно хранене’ помогна да се отмести фокуса от екзотичните и непознати храни в посока към местните и сезонни храни. Забравени зеленчуци и регионални рецепти се преоткриват, а тази настройка на мисленето се разпространява и в други сфери на живота ни и ‘забавянето’ става една желана идея.


Стремежът към ‘озеленяване’ на градската среда и урбанизиране на провинцията вероятно постепенно ще доведат до заличаване на границите между двете. Вероятно все по-често хората от града ще предпочитат да отглеждат свои продукти за храна и да живеят във ферми. Вече са известни много такива случаи, а това кара дизайнерите и архитектите да реагират със съответните продукти и решения.

Като първи опит да разбере и очертае характериситиките на това движение холандската Designhuis (‘къща на дизайна’) в Eindhoven oт 7 август до 27 септември тази година организира изложбата Farmer and Style – Фермер и стил, за да изследва един нов начин на живот, при който хората се включват като неразделна част от екологичния цикъл, интегрирани в цялостния процес. Целта е чрез проекти и продукти на известни дизайнери, архитекти и художници да се покаже как глобализацията, нарстването на населението и търсенето на устойчив начин на живот водят до концепции като вертикалното фермерство и дизайнът играе важна роля в изграждането на такива системи.

Един от участниците в тази изложба и автор на концепцията за вертикалното фермерство - Frank Tjepkema беше в София през месец юни тази година като един от лекторите на международния Next Identity (следваща идентичност) Forum по време на първата за София Седмица на Дизайна. Още тогава той каза, че „Марките са новата религия на съвременността, но днес влиянието им започва да намалява – имаме да решаваме по-важни проблеми и  земеделието би могло да стане новата религия на бъдещето”. Тогава той разказа, че се интерсува от „идеята за самодостатъчност” – т.е. разработване на ферми, в които всички процеси са взаимосвързани , т.е. системи за начин на живот в селища, които могат да се самоосигуряват като се съобразяват с правилата екологичност и устойчиво развитие.
По време на самата изложба в Designhuis посетителите можеха да се радват на органични местни продукти в кафето, а всеки петък бе организиран пазар за органични продукти на площада.

Тази интересна тенденция се прояви и по време на есенното изложение в Париж - Maison et Objet, където се оказа, че дизайнерите са в плен на движението за отглеждане и консумиране на домашни продукти. Бяха показани впечатляващ брой проекти със селско-стопанска тематика, включително и подвижен контейнер за отглеждане на зеленчуци, направен от рециклируем текстил.
А актуалността на движението за местно отглеждани хранителни продукти пролича съвсем ясно когато лехите със зеленчуци в Белия дом успяха да засенчат президентската розова градина.

-------------

Това е оригиналният текст на моя статия, публикувана през м. Октомври т.г. в сп. "Наш дом"

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...