Дизайнът като забавление*
„Дизайнът е отношение” казва немският дизайнер и типограф Хелмут Шмид, чиято експозиция е част от общо 22-те изложби по време на първата за София Седмица на Дизайна. Но дизайнът е и средство за възпитание, както се разбра от концепцията на изложбата, представена от бутика за дизайн за деца Little Owl. А внушението по време на лекциите на международния Next Identity (следваща идентичност) Forum беше – дизайнът като забавление. Не самоцелно, но вдъхновено забавление, което води до положителни промени в заобикалящата ни среда.
Форумът Next Identity беше предназначен за студенти и професионалисти и беше най-интересната част от програмата на Sofia Design Week. Залата на улица „Оборище” беше запълнена със студенти и млади специалисти в различни области на дизайна – оправдан интерес към срещата с личностите, които имат значително влияние върху съвременния световен дизайн като арт директора на Лувъра Филип Апелоа, Ерик Кеселс от агенцията KesselsKramer, Мониик Букоа – дългогодишен директор на международното биенале за дизайн INTERIEUR в Кротрайк, Белгия, Дима Стефанова - мултимедиен дизайнер и артист, заедно с Хенк Хрунендайк и основател на ICECREAM, и много други.
За мен една от най-интересните лекции беше тази на криейтив директора на Google Creative Labs Ji Lee. Роден в Корея, но живял в Сао Паоло от 10-годишна възраст до студентските си години, а след това в НюЙорк, той само с няколко фотоса и малко изречения успя да ни покаже, че човек никога не може да има представа за цялото богатство на живота по света и че нещата винаги могат да се погледнат по друг начин. Например нещо толкова познато като азбуката – с проекта си Univers Revolved. В него буквите са двустранно симетрични и това позволява те да се четат в двете посоки – отляво надясно и обратно. Но освен това, понеже са 3-мерни, те могат да бъдат подреждани една над друга, в кръг или в движение, както и да се използват като играчки. Но това не е най-известният му проект – той печели най-много популярност с проекта си The Bubble Project. Той разпечатва с лични средства 50,000 лепенки с формата на балон, в който обикновено се вписват репликите на героите от комиксите. Те постепенно се разлепват върху рекламите по улиците на НюЙорк. Оставени празни те подканват минувачите да ги попълнят. Авторът фотографира всичко това и архивира резултатите. Много от тях са поставени на сайта на проекта. И така проектът трансформира досадните и натрапващи се корпоративни монолози в публичен диалог. От началото си през 2002 година проектът се разраства и се превръща в глобален и балончетата на Ji Lee се появяват в нови и нови градове по света, но вече с помощта и на локални съмишленици. Със Sofia Design Week те дойдоха и у нас.
Запитан какво е впечатлението му от България, Ji Lee каза: „Има нова енергия в България. Прилича ми на Сао Паоло – по липсата на рамки и правила, но точно това е добра среда за раждане на нов дизайн, идеята за хаоса води до творчество”.
Frank Tjepkema – Холандия. Завършва Design Academy Eindhoven и основава собствено студио за продуктов и интериорен дизайн, дизайн на аксесоари, специални проекти в сферата на изкуството, визуална идентичност и др. „Марките са новата религия на съвременността, но днес влиянието им започва да намалява – имаме да решаваме по-важни проблеми.” Един от най-известните му продукти е Nest (Гнездото) – то е направено от 50 меки клонки, които могат да се разнасят с нас навсякъде по света и да си свиваме гнездо, където да се приютим. Направен е за панаира в Милано през 2004 г. Love Heart – друг популярен продукт: думата love написана по всички възможни начини да кажеш ‘обичам те’. „Защото истинската любов никога не умира, тази брошка, на която първият протип е направен през 2003 г. е била преосмисляна и подобрявана многократно и най-важното – направена така, че да може да се носи”. Продава се в известната галерия Moss в Ню Йорк.
Един от последните му интериорни проекти е за гарата в Амстел, за където е проектирал оригинални места за почивка на чакащите. Той е също така и основната част от екипа, проектирал първия магазин на Heineken. Същественото при него е, че е първият изполващ 100% осветление със светодиоди.
Днес вече Frank Tjepkema смята, че „земеделието би могло да стане новата религия на бъдещето” и се интерсува от „идеята за самодостатъчност” – т.е. разработване на ферми, в които всички процеси са взаимосвързани , т.е. системи за начин на живот в селища, които могат да се самоосигуряват като се съобразяват с правилата екологичност и устойчиво развитие.
Марти Гиксе – испански дизайнер, наричащ себе си ex-designer
и известен като създателят на графичната идентичност на испанската марка за обувки Camper. За да изрази несъгласието си с ограниченията на рамките, в които се поставя професията през 2001 г. стартира движението ex-designer.com – т.е. бивш дизайнер. И вместо да се занимава с промяна на формата на съществуващите предмети той обявява, че с работата си променя начина на виждане и мислене. Проявява особен интерес към дизайна на храна – като един от най-масово произвежданите продукти. „Дизайнер на храна е някой, който работи с храна без да има идея от готвене”.
Автор е на Do Frame за Droog Design - залепващата лента с отпечатан на нея мотив на позлатена рамка – за „бърз и лесен начин да си направиш собствен музей”.
Крис Кабел е един от най-талантливите млади холандски дизайнери.
Завършва известната Design Academy Eindhoven (където в момента преподава) през 2000 г. и само 2 години след това открива свое студио в Ротердам, занимаващо се с концептуален продуктов дизайн и инсталации. Носител е на престижните награда за продуктов дизайн Red Dot Design Award 2006 и Wallpaper Magazine Design Award 2007. Гост преподавател е и на Rietveld академията в Амстердам и на Академията по изкуства в Маастрихт. За себе си разказва, че обича „да прави дисекция на предметите и тяхното значение. След което ги пресъздава според собствените си стандарти”. По този начин „тапицерията на един стол става негова конструкция, а формата на един чадър се заимства от формата на сянката на дърветата”. (снимки на Mesh Chair, Sticky Lamp и чадъра Shady Lace). Смята, че „красотата на предметите идва от начина, по който се използват”. Продуктите му се предлагат от компании като Droog Design и множество галерии и музеи по света. Оценява практичното и оригинално мислене, показа снимки от България на идеи, които са го впечатлили – например ограда от стари радиатори.
Това дългоочаквано събитие за София поставя началото на промените – България се включи в списъка на страните, които осъзнават силата на дизайна като средство за подобряване не само на визуалната среда, но и изобщо на начина ни на живот. А младите специалисти, които досега срещаха само продуктите на световния дизайна и то повече on-line, сега, след личната среща с реализирали се световно-известни имена от различни сфери на дизайна не биха могли да продължат да мислят по същия начин. Да се надяваме, че скоро ще видим и реални резултати от всичко това.
.
Comments