Skip to main content

Sofia Design Week – форум Next Identity





Дизайнът като забавление*


„Дизайнът е отношение” казва немският дизайнер и типограф Хелмут Шмид, чиято експозиция е част от общо 22-те изложби по време на първата за София Седмица на Дизайна. Но дизайнът е и средство за възпитание, както се разбра от концепцията на изложбата, представена от бутика за дизайн за деца Little Owl. А внушението по време на лекциите на международния Next Identity (следваща идентичност) Forum беше – дизайнът като забавление. Не самоцелно, но вдъхновено забавление, което води до положителни промени в заобикалящата ни среда.

Форумът Next Identity беше предназначен за студенти и професионалисти и беше най-интересната част от програмата на Sofia Design Week. Залата на улица „Оборище” беше запълнена със студенти и млади специалисти в различни области на дизайна – оправдан интерес към срещата с личностите, които имат значително влияние върху съвременния световен дизайн като арт директора на Лувъра Филип Апелоа, Ерик Кеселс от агенцията KesselsKramer, Мониик Букоа – дългогодишен директор на международното биенале за дизайн INTERIEUR в Кротрайк, Белгия, Дима Стефанова - мултимедиен дизайнер и артист, заедно с Хенк Хрунендайк и основател на ICECREAM, и много други.

За мен една от най-интересните лекции беше тази на криейтив директора на Google Creative Labs Ji Lee. Роден в Корея, но живял в Сао Паоло от 10-годишна възраст до студентските си години, а след това в НюЙорк, той само с няколко фотоса и малко изречения успя да ни покаже, че човек никога не може да има представа за цялото богатство на живота по света и че нещата винаги могат да се погледнат по друг начин. Например нещо толкова познато като азбуката – с проекта си Univers Revolved. В него буквите са двустранно симетрични и това позволява те да се четат в двете посоки – отляво надясно и обратно. Но освен това, понеже са 3-мерни, те могат да бъдат подреждани една над друга, в кръг или в движение, както и да се използват като играчки. Но това не е най-известният му проект – той печели най-много популярност с проекта си The Bubble Project. Той разпечатва с лични средства 50,000 лепенки с формата на балон, в който обикновено се вписват репликите на героите от комиксите. Те постепенно се разлепват върху рекламите по улиците на НюЙорк. Оставени празни те подканват минувачите да ги попълнят. Авторът фотографира всичко това и архивира резултатите. Много от тях са поставени на сайта на проекта. И така проектът трансформира досадните и натрапващи се корпоративни монолози в публичен диалог. От началото си през 2002 година проектът се разраства и се превръща в глобален и балончетата на Ji Lee се появяват в нови и нови градове по света, но вече с помощта и на локални съмишленици. Със Sofia Design Week те дойдоха и у нас.

Запитан какво е впечатлението му от България, Ji Lee каза: „Има нова енергия в България. Прилича ми на Сао Паоло – по липсата на рамки и правила, но точно това е добра среда за раждане на нов дизайн, идеята за хаоса води до творчество”.

Frank Tjepkema Холандия. Завършва Design Academy Eindhoven и основава собствено студио за продуктов и интериорен дизайн, дизайн на аксесоари, специални проекти в сферата на изкуството, визуална идентичност и др. „Марките са новата религия на съвременността, но днес влиянието им започва да намалява – имаме да решаваме по-важни проблеми.” Един от най-известните му продукти е Nest (Гнездото) – то е направено от 50 меки клонки, които могат да се разнасят с нас навсякъде по света и да си свиваме гнездо, където да се приютим. Направен е за панаира в Милано през 2004 г. Love Heartдруг популярен продукт: думата love написана по всички възможни начини да кажеш ‘обичам те’. „Защото истинската любов никога не умира, тази брошка, на която първият протип е направен през 2003 г. е била преосмисляна и подобрявана многократно и най-важното – направена така, че да може да се носи”. Продава се в известната галерия Moss в Ню Йорк.

Един от последните му интериорни проекти е за гарата в Амстел, за където е проектирал оригинални места за почивка на чакащите. Той е също така и основната част от екипа, проектирал първия магазин на Heineken. Същественото при него е, че е първият изполващ 100% осветление със светодиоди.

Днес вече Frank Tjepkema смята, че „земеделието би могло да стане новата религия на бъдещето” и се интерсува от „идеята за самодостатъчност” – т.е. разработване на ферми, в които всички процеси са взаимосвързани , т.е. системи за начин на живот в селища, които могат да се самоосигуряват като се съобразяват с правилата екологичност и устойчиво развитие.

Марти Гиксе испански дизайнер, наричащ себе си ex-designer

и известен като създателят на графичната идентичност на испанската марка за обувки Camper. За да изрази несъгласието си с ограниченията на рамките, в които се поставя професията през 2001 г. стартира движението ex-designer.com т.е. бивш дизайнер. И вместо да се занимава с промяна на формата на съществуващите предмети той обявява, че с работата си променя начина на виждане и мислене. Проявява особен интерес към дизайна на храна – като един от най-масово произвежданите продукти. „Дизайнер на храна е някой, който работи с храна без да има идея от готвене”.

Автор е на Do Frame за Droog Design - залепващата лента с отпечатан на нея мотив на позлатена рамка – за „бърз и лесен начин да си направиш собствен музей”.

Крис Кабел е един от най-талантливите млади холандски дизайнери.

Завършва известната Design Academy Eindhoven (където в момента преподава) през 2000 г. и само 2 години след това открива свое студио в Ротердам, занимаващо се с концептуален продуктов дизайн и инсталации. Носител е на престижните награда за продуктов дизайн Red Dot Design Award 2006 и Wallpaper Magazine Design Award 2007. Гост преподавател е и на Rietveld академията в Амстердам и на Академията по изкуства в Маастрихт. За себе си разказва, че обича „да прави дисекция на предметите и тяхното значение. След което ги пресъздава според собствените си стандарти”. По този начин „тапицерията на един стол става негова конструкция, а формата на един чадър се заимства от формата на сянката на дърветата”. (снимки на Mesh Chair, Sticky Lamp и чадъра Shady Lace). Смята, че „красотата на предметите идва от начина, по който се използват”. Продуктите му се предлагат от компании като Droog Design и множество галерии и музеи по света. Оценява практичното и оригинално мислене, показа снимки от България на идеи, които са го впечатлили – например ограда от стари радиатори.

Това дългоочаквано събитие за София поставя началото на промените – България се включи в списъка на страните, които осъзнават силата на дизайна като средство за подобряване не само на визуалната среда, но и изобщо на начина ни на живот. А младите специалисти, които досега срещаха само продуктите на световния дизайна и то повече on-line, сега, след личната среща с реализирали се световно-известни имена от различни сфери на дизайна не биха могли да продължат да мислят по същия начин. Да се надяваме, че скоро ще видим и реални резултати от всичко това.

.

*Това е оригиналният текст на материала ми за Sofia Design Week – форум Next Identity, публикуван в юлския брой на сп. Наш дом

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...