Skip to main content

Тенденциите от Мебелния панаир в Милано 2009


Статията ми е публикувана в Капитал Лайт със заглавие

Ricchi e poveri

Оптимизъм за бъдещето на дизайна





Сякаш имахме нужда от глобалната криза, за да се радваме отново на дизайна в оригиналния смисъл на думата – това са част от коментарите след закриването на най-значителното събитие в света в на дизайна за годината, Мебелния панаир в Милано. Всяка пролет Милано е мястото, където дизайнерите сякаш буквално се надпреварват да представят новите си продукти и където имат шанса да изживеят звездни мигове, това е мястото, където могат да се видят най-чудновати приумици и подходи – за решаване на екологичната или икономическата криза, за рециклиране или просто за привличане на вниманието. Но тук с и зараждат – или по-скоро очертават – новите тенденции в дизайна, поне до следващия панаир.

По време на Миланската седмица на дизайна производители, търговци и разпространители могат да видят прототипите и новите продукти, подписват се договорите за производство и разпространение или сътрудничество, тук ‘стратезите’ на дизайна се ориентират за настоящите и бъдещи тенденции в дизайна и мебелната индустрия. И накрая – Милано привлича на панаира и много хора, които изобщо не са в мебелния бизнес, но ценят дизайна, изяществото и вдъхновението, включително и много блогъри.

Панаирът започва преди 48 години като търговско събитие за популяризиране на италианската мебелна индустрия, за да се превърне, особено през последните години, както се казва в електронното списание за дизайн Stylepark, в „панаир на суетата и иновациите, където участват не само тези, които са отдавна известни, но и тези, които искат да станат звезди.”

Акцентите тази година? Иновациите и изследванията за търсене на нови материали и технологии отново започват да ангажират вниманието на дизайнерите и производителите като един по-добър начин да се решат екологичните и икономическите проблеми. А не (само) чрез ‘спестовност’ или ‘връщане към основното’.

Едно от най-посещаваните изложения - 32 000 посетители за 6-те дни - беше Tokyo Fiber '09 Senseware, курирано от японския графичен дизайнер Kenya Hara и включващо разработки на над 20 компании и дизайнери. Hara, известен автор, прердставител на Nippon Design Center и арт-директор на Muji е от тези модерни дизайнери, които се опитват да обединят света на науката с този на занаятите в усилията им да решават сложните проблеми на съвременността. За тази експозиция Hara свързва дизайнери и художници с едни от най-големите японски производители на синтетични влакна и материали. Всеки от включените материали има свои специфични възможности, които са определили и избора кои автори да покани. “Аз исках всеки творец да покаже образно функционалността на продукта без да се тревожи за трудностите, свързани с производството за масова консумация”, казва той. Докато всички материали са създадени в Япония, работещите съвместно дизайнери и художници са интернационална смесица.

Множеството инсталации имаха за цел да демонстрират как новите изкуствени влакна, създадени чрез високи технологии, отварят неочаквани области на приложение на фантазията ни. Някои от тези влакна са тънки колкото индивидуална клетка, други са по-гъвкави от гума, а трети имат проводимостта на металите. Оказва се, например, че от такъв текстил е възможно да се произведе компютърна клавиатура. Дизайнерите могат да направят от тези материали неща, които изглеждат сякаш са дошли от приказките – наистина е възможно например да задържите чашата си с кафе върху парче полиестер, напълнено с въздух! А представете си какво може да се постигне от здрав бетон с вградени оптични влакна – арх. Kengo Kuma и Mitsubishi Rayon Co. са създали пропускащ светлината бетон. Дизайнерът-озеленител Makoto Azuma използва Terramac - биоразтворим 3-мерен материал, извлечен от растения, и естествен мъх, за да създаде жив килим, който с течение на времето от изкуствен ще се превърне в естествен.

Най-впечатляващи са скулптура на бебе върху бебешко легло и облеклото на майката от модния дизайнер Kosuke Tsumura, показваща едновременно мекотата и устийчивостта на новата материя FELIBENDY, и диванът Moshi Moshi sofa на арх. Antonio Citterio, създаден чрез опъване на многопластово жарсе върху рамка с механизми, позволяващи промяна на формата му.

Компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела, вдъхновени от японските хартиени фенери използвайки "Smash," специален нетъкан полиестерен текстил от дълги влакна, който може да се манипулира чрез технология за горещо формоване. Термопластичният материал е лек и здрав, като едновременно с това пропуска светлина и може да се оформя подобно на стъклото – чрез надуване.

Много автори смятат, че рецесията налага да се освободим от всякакви излишъци. Един от тях е известният британски дизайнер Том Диксън. Сопред него "дизайнът трябва да бъде най-добрия начин да се преборим със ситуацията." Back to Basics – връщане към основното или yтилитapизъм предлага той със серията си Utility, включваща:

- серия от лампи с името Pressed Glass и практични масички с проста форма и естествени материали;

- серията масички 'Block Table' с крака от мед и гранитен плот;

- 'Spot Table' с метални емайлирани плотове, оформени като подноси за сервиране върху основа от един крак с тежест;

- 'Screw Ttable' със съвсем индустриален стил – един тежък стоманен трипод е основата, която поддържа чрез алуминиев винт здравия мраморен плот и позволява регулиране на височината.

Друг впечатляващ акцент от панаира – щандът на италианската компания Moroso. С инсталацията си M'Afrique, проектирана от дизайнера от Ню Йорк Stephen Burks Moroso донесе на панаира в Милано мощната енергия на Африка. В тази фантастична колекция от невероятни цветове, форми и тъкани наред със серия продукти, произведени в Африка от местни заначтяии и проектирани от африканските художници Fathi Hassan, Soly Cissé, Mandémory и арх. David Adjaye стояха и известни мебели от колекцията на Moroso, тапицирани с африкански текстил. Дизайнерите Patricia Urquiola и Philippe Bestenheider показаха и проектирани специално за инсталацията мебели, вдъхновени от Африка. Binta на Bestenheider е фотьойл с необикновена форма, тапициран с пъстър текстил. Дизайнерите Bibi Seck и Ayse Birsel показаха красив плетен люлеещ се стол и голям фотьойл, наречен Madame Dakar.

M'Afrique, освен чудесен празник за култура, която сякаш дълго беше пренебрегвана, е и част от оформяща се тенденция на африканско влияние в дизайна, която се забелязва не само в продуктите за дома, но и на модния подиум.

Craft Punk е също едно от многото интересни събития в Милано. Тенденцията за насочване на италиански и чуждестранни модни стилисти като Джорджо Армани, Мисони, Кензо, Луис де ла Прада към сферата на дизайна за дома не е нова, но Craft Punk е различно – като замисъл и реализация. В рамките на Миланската седмица на дизайна, на територията на панира група от млади дизайнери чрез методите на традиционни занаяти създаваха уникални продукти от отпадъчни материали от технологичния производствен процес на Fendi. Организаторите - модна къща Fendi и Design Miami, международното изложение, посветено на лимитирани серии продукти и т. нар. дизайн-арт, в отговор на теченията в дизайна и състоянието на света в момента се опитаха да покажат на живо как чрез иновационен подход и въображение отпадъчните материали могат да се превърнат в оригинални нови продукти. Значението на димата ‘punk’ тук (според designboom) е "предприемчивостта и вдъхновението да се направи нещо от нищо; да се открие красотата и в нещата, които не са перфектни”.

Следва въпросът, който е логично да си зададем: дали тези продукти от отпадъчни материали ще бъдат предлагани на космическите цени на продуктите от галериите за дизайн, участващи в изложенията на Design Miami ? Защото тази инициатива може да се разглежда и като умел начин да се отговори на започващата тенденция отвъд океана да се търси повече спестовност, включително и в дизайна, и едновременно с това да се запази модата на лимитираните серии”.

Факт е, че 48- мото издание на Salone Internazionale del Mobile 2009 надхвърли очакванията въпреки глобалния икономически климат и в списъка на чакащите останаха десетки компании, за които не остана свободна площ за участие в изложението. А в показаното присъстваха прагматични идеи и оптимистични очаквания за възможностите на дизайна да подобри начина ни на живот.


Повече подробности за новите и много интересни продукти и тенденции от Мебелния панир в Милано през април 2009 можете да видите в блога ми Trendoffice.

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...