Skip to main content

Дизайнът на 21-ви век

Това е част от моята статия в сп. "Наш дом" под заглавие "Нова технология за 3D онагледяване и реализация на мебели ":

Искате ли да имате мебели, произведени специално за вас, и то в свободна форма, подобни на тези на Заха Хадид? Или в антрето да ви посреща любимата ви скулптура, а в масичката си за кафе да вградите например копие на съд от панагюрското съкровище? Това не са фантазии, а съвсем реални възможности, осъществими в днешно време ­ в България! С помощта на цифровите технологии дизайнерите вече имат невероятни възможности за персонификация на услугите и продуктите, които предлагат. Това всъщност е може би основната характеристика на новото столетие, що се отнася до дизайна. Разбира се, 3D принтерите и технологиите за разработка на прототипи се появиха в края на XX век, но днес не става въпрос само за прототипи, а за реални продукти, изработени с помощта на компютри, програми за изработване на модели, и технологии за реализацията им с множество продукти. Кои са насоките, тенденциите, които ще влияят върху развитието на дизайна в края на първото десетилетие на XXI век? На дискусията за бъдещето на дизайна Future Design по време на провелия се през февруари в швейцарския курорт Давос Световен икономически форум връзката на дизайна с науката и технологиите беше една от темите, изложени от Paola Antonelli ­ главен уредник за архитектура и дизайн в Музея на модерното изкуство, Ню Йорк. Нейната първа тема беше 3D printing ­- прецизният процес за бързо производство, разработен от компании като Materialise в Белгия. Тези процеси ще ни позволят да поръчваме продукти, например мебели, които да се моделират от компютър специално за нас. При този вид производство няма да има отпадък и няма да има необходимост от продукти на склад. Новината за дизайнерите и архитектите в България: Вече можем да показваме на клиентите си всякакъв вид 3-мерно онагледяване на пластичните решения, които им предлагаме, а след това и лесната реализация на тези проекти. ..

Тази тенденция на обвързване на цифровите технологии с дизайна и производството върви успоредно с другата ясно очертаваща се тенденция за дизайна на новия век, наречена customisation или personalization ­ изработване според индивидуалните изисквания на клиента, който има повече отвсякога контрол върху вида на продуктите, които купува. На споменатата по-горе дискусия за бъдещето на дизайна, председателствана от Alice Rawsthorn, авторът за дизайн на International Herald Tribune, освен Paola Antonelli участваха още и Hilary Cottam от лондонската агенция Participle; и John Maeda, президент на Rhode Island School of Design (RISD). Според тях основните теми за развитието на дизайна през XXI век ще бъдат: дизайн за останалите 90%; дематериализация; консумация без вина; копнежът за уединение; превеждането на напредъка в науката и технологиите в неща, от които имаме нужда или желаем; решаването на големите социални проблеми на нашето време и моралната отговорност. Според Alice Rawsthorn с настъпването на XXI век новото не е непременно по-добро. “Живеейки в едно пренаситено общество, ние ­ имам предвид най-богатата част от световното население ­ тези 10%, които консумираме повечето от иновациите в дизайна, за разлика от останалите 90%, които не могат да си позволят това, имаме повече, отколкото се нуждаем. Дизайнът е получил ролята на пазарна подпора за част от това разглезено малцинство. ... Изобретяването на нещо красиво и полезно днес не е достатъчно, “добрият дизайн” трябва също така да бъде нещо, което ние да използваме с чиста съвест, без скрупули за това от какво е направен даден продукт, как се продава и как ще се освободим от него.” И все пак според мен очакванията за това как дизайнът ще променя живота ни в бъдеще могат да бъдат оптимистични: в XXI век технологиите вероятно ще осигурят необятни възможности за реализация на едва ли не всяка фантазия на дизайнерите и техните клиенти. Това включва и възможността за максимално приобщаване на произведенията на изкуството в средата, в която живеем. Хубаво е , че и в България тези възможности вече съществуват.

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the ...

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

Впечатленията на К. Грчич от Sofia Design Week

Това е интервюто,което г-н Грчич беше така любезен да ми даде по време на Sofia Design Week миналия юни, публикувано в августовския брой на сп. "Наш дом". Мисля, че би било интересно да се види каква е оценката му, какво предлага на организаторите за в бъдеще и какви са съветите му за младите дизайнери в България: And this is my inteview with K. Grcic included in the latest issue of  magazine Nash dom and its first new format - INTERIORS QUATERLY, which starts with a short history. 2011 is presented with my interview: Share