Skip to main content

Затопли си сам*


Душ, който използва единствено вода като източник на енергия. Тази идея и последните проучвания в сферата на нанотехнологиите, направени от Джун Лин Уан от Технологичния институт в Джорджия, са в основата на Piezo Shower. Луксозните душове консумират твърде много енергия за затопляне и едновременно с това хабят много излишна вода. Идеята се ражда в резултат на опитите да се намери начин да се доведе до минимум енергията, която консумираме.

Как точно се постига това? Накратко, вътрешната повърхност на тръбите на душа е покрита с пиезоелектрични нановлакна, които имат свойството да генерират електричен заряд под въздействието на налягане, движение или триене, в случая – от течащата вода. За да се увеличи максимално повърхността на допир с водата и така да се постигне по-голяма ефективност, тялото на душа е изградено от множество разклонения, които напомнят човешката кръвоносна система.

Когато водата преминава през тръбите, голямо количество цинкови нановлакна хващат енергията и я превръщат в топлина, която повишава температурата на водата.


Душът се контролира чрез водоустойчив дисплей, захранван от същата система. Той показва още и полезна информация като изминало време и количество консумирана вода.

Концепцията: Пиезоелектричният ефект се базира на способността на някои електромагнитни материали да генерират електрично поле в отговор на механичен стрес. Във време, когато значението на възобновяемата енергия нараства, това е една многообещаваща възможност и дизайнерите се стремят да намерят най-доброто й приложение. Например: пиезоелектрични устройства може да се вградят в магистрали, за да генерират електричество от минаващите коли. Или в пода на една зала за танци – енергията, генерирана от танцуващите, би могла да осигурява около 60% от нуждите на клуба. Ето защо очакванията са пиезоелектричността да има огромно влияние върху живота ни в бъдеще.

Проектът Piezo Shower е реализиран от талантлив квартет дизайнери от четири различни страни и училища по дизайн - мексиканката Fernanda Pizá, германката Natalie Weinmann, бразилецът Victor Stelmasuk и финландецът Sebastian Jansson, всички част от програмата Master of European Design (MED). Прототипът е конструиран от неръждаема стомана в работилниците на ENSCI-Les Ateliers в Париж и частично финансиран от програмата MED.

Програмата MED обхваща уникална мрежа от седем водещи европейски училища за дизайн и е с продължителност 5 години, през които студентите получават възможност да се обучават по 3 различни системи и да се запознаят с различен подход на проектиране и дизайн.

Piezo Shower печели втора награда Salone Satellite 2010 и е номиниран за наградата на RED DOT за дизайн за 2011 в Сингапур.

С един вече успешно изграден прототип може би проектът Piezo Shower ни подсказва какъв би бил душът на бъдещето.
____________________________
* Това е статията ми, която беше публикувана в днешния брой на Капитал LIGHT

Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho...

"More is more" is the unspoken motto of this year's exhibition in Milan*

As any good creative will tell you, if you want to see what's next in the world of design, you have to start in Milan first. From a personal perspective, for each visitor Milan Design Week in April is an experience full of emotions, discoveries and inspirations, and for each designer and manufacturer, Salone del Mobile is a valuable opportunity to show the world their ideas and achievements. Salone del Mobile, furniture and interior design industry,s largest global event,  as well as Fuorisalone with the vast majority of events outside the boundaries of Rho Fiera, and Milan Design Week in general  has always acted as the annual showcase forming a compass for trends over the next 12 months, but also about the direction of design in the long term. During this week every year, visitors from all over the world are immersed in a sea of ​​presentations, products, collections, events, meetings, dinners and parties, and it is impossible to cover even half of all the novelties. Bu...

За тенденциите, модата и „мебелите със съзнателна душа“ *

Не е ли иронично, че всички медии, коментиращи тенденциите за новата година в интериора, говорят само за две неща – цвят на годината и (по-рядко) станалата вече задължителна устойчивост. Да, има много допирни точки с модата, където цветът е особено важен, но докато лесно можем да обнововяваме гардероба си ежегодно, то в интериора нещата не стоят така. Защото ако първото означава моден цвят конкретно за годината, то под устойчивост в дизайна вече все по-често се налага разбирането за дълготрайно качество , което ще продължи далеч отвъд модата – т.е. две донякъде взаимно-изключващи се тенденции.   По-интересно – и полезно – би било да разглеждаме тенденциите като посока за ориентация, защото, както се казва в една стара сентенция, „Т енденциите следват нашата посока на мислене, изразявайки настроението на настоящето и стила на бъдещето.“ А те се усещат най-добре от талантливите дизайнери, които демонстрират идеите си по време на големите международни изложения. Още в началото...