Това е оригиналният текст на статията ми Гардеробът – форма и съдържание,
публикувана в Капитал LIGHT миналата седмица.
Има ли връзка между двете? Можем ли да имаме интериор, който да съответства на нашите модни пристрастия и на сезонните тенденции? Със сигурност – да. Ето един лесен за реализация пример: Моделът е от колекцията на Chloe Пролет 2010, а интериорът – на Kara Mann, компания за интериорен дизайн от Чикаго.
А какво още ще бъде модно тази година? Поне едно е сигурно: цветът на тюркоаза във всичките му красиви оттенъци ще се среща често, както по подиумите, така и в продуктите за дома, защото Pantone, компанията, известна със своята Pantone Matching System (PMS) – система за координиране на цветовете, използвана в много индустрии като бои, текстил, пластмаси - но и с ежегодните си прогнози за цветове на годината, го обяви за цвят на 2010. Вдъхновяващи модели с
тюркоазеното като акцент или преобладаващ цвят видяхме в пролетните колекции на повечето известни дизайнери (на снимките 3 модела от Жан Пол Готие) и в много от новите колекции мебели и текстил за дома (на снимките – новата колекция на Мисони за 2010 г; Ottoman, дизайн на Noé Duchaufour Lawrance за Ligne Roset; Sweet 16 Gervasoni, показани по време на парижкото изложение Maison et Objet и мебелния панаир в Кьолн през януари).
Ако не се интересувате професионално от мода или интериорен дизайн, едва ли сте се замисляли колко свързани са те – с общи тенденции, цветови схеми, десени и идеи. Но думата, която ги свързва най-много е стил. Дизайнът е навсякъде около нас – той е средство за лично изразяване, независимо дали си купуваме чанта Прада, караме Mini Cooper или къщата ни е вдъхновена от Франк Лойд Райт. Просто това са различните сфери на дизайна, които много често навлизат една в друга и много вероятно е любителите на даден стил да го прилагат както в начина си на обличане, така и в обзавеждането на своя дом.
Тогава защо да се изненадваме, че много от големите имена в едната област се изявяват почти еднакво успешно и в другата? Коя е водещата не е ясно, но е факт, че модата завладява луксозния интериорен дизайн с голям успех. Някои автори се шегуват, че преди години думата гардероб имаше две ясно различаващи се значения: едното - свързано с модата, а другото - функционално, свързано с обемния обект, съхраняващ нашите модни облекла. Но напоследък разликата между тях се размива – след като модните дизайнери се осмелиха да излязат извън съдържанието на гардероба и да се пробват в сферата на тапетите, килимите и дори мебелите. Това е доста логично – все пак средата и материалите, с които работят дизайнерите в сферата на модата и на интериорa доста се припокриват. Корбюзие казва, че „Добрият дизайн е интелигентност, която може да се види”. И не уточнява кой дизайн – това е валидно за всяка сфера на дизайна.
Интериорният дизайн винаги се е влиял от модните тенденции – както в миналото, така и в модерната действителност. И това е нормално – искаме да имаме най-новото и най-интересното от подиумите и у дома си, на дивана или завесите си, например. Спомняме си как преди години се появи т. нар. Fusion trend (който продължава да властва в много сфери на културата), а след това модата на дантелените мотиви и то съвсем не само върху текстила, но и върху твърди повърхности и дори от твърди материали. Вероятно най-впечатляващ пример за нея е известната дантелена масичка Crochet Table от 2005 година, а по-късно и Crochet Chair - фотьойл на Марсел Вандерс от изплетена на една кука нишка и смола.Но от изложението Maison & Objet в Париж миналия януари бяха показани и нови – като този Crochet chest (Дантелен шкаф) на португалската компания за луксозни мебели Boca do Lobo, част от ограничена серия, носеща показателното име Time Goes By – времето минава. А с тапетите Cut-out Lace' от колекцията S/S 07 'I am Expensiv' за Cole & Son, представена в края на 2009 г. Вивиан Уестууд продължава тази тенденция по свой начин. Сътрудничеството си с известната компания за луксозни тапети тя приема като чудесна възможност „да види идеите си от модата, ‘преведени’ в света на интериора и тапетите”. На Марсел Вандерс е и идеята да предлага на клиентите ‘гол’ диван и избор от 20 ‘тоалета’, с които те да го обличат според моментното си желание – това е представеният на панаира в Милано през 2006 г. и пуснат в производство през януари 2007 г. Moooi boutique concept. За модните компании обединените действия с производителите в сферата на интериорния дизайн са начин да разширят сферата си на влияние извън традиционната, обхващаща облеклото и аксесоарите. Известни са много такива партньорства – например това между Armani Group и Molteni Group, добре познатата и у нас италианска компания за луксозни мебели. То бе обявено в края на 2008 г. с цел производство и разпространение на кухненски системи под името Armani/Dada. Първата им кухня има символично име - Bridge (мост) и обединява общото в стила на двата гиганта – удобство, елегантност и функционалност. Висша мода за кухни, комбинираща луксозни материали като бразилска дървесина sucupira в меден цвят, неръждаема стомана, стъкло и високотехнологичен текстил в същия меден цвят. Следващият им модел е Calyx, представен на изложението в Милано миналата година, и наречен „Изчезващата кухня” заради възможността всички елементи да бъдат скрити зад плъзгащи се врати, отново реализирана в луксозни материали.
Освен Armani и Missoni, Ralph Lauren и Kenzo имат продуктови линии, които пренасят характерния им стил от облеклото към дома. Но вдъхновението и влиянието е двупосочно – не са малко имената, свързани с интериора и архитектурата, които вече имат свои продукти в областта на модата. Както казва Coco Chanel, „Модата е архитектура: това е въпрос на пропорции”.
През миналата година на пазара се появиха обувки на Lacoste, създадени от Заха Хадид. Дизайнът е резултат на компютърна обработка на логото на компанията и е толкова концептуален, колкото и архитектурните й творения.Гумената конструкция се обвива около крака и се свива и разширява, за да се адаптира към неговата форма. Предлагат се само 850 чифта в 5 варианта.
И известното бразилско дизайнерско дуо Fernando и Humberto Campana имат общ проект с Lacoste – серията ограничени бройки Campanas + Lacoste Limited Edition: 125 броя блузи за мъже и 125 броя за жени и супер ограничена серия, направени по поръчка, 12 броя за мъже и 12 броя за жени. Изработват се на ръка в сътрудничество с Coopa-Roca, социално отговорна организация, базирана във фавела Rocinha на Rio de Janeiro и осигуряваща работа на жените в околността. Най-впечатляващ авторски модел е този от лятната ограничена серия, направен само от познатите ни крокодили-знаци на Lacoste във вид на дантела.
Друго интересно явление – през миналата година няколко големи модни къщи навлязоха и в хотелския бизнес. Логично развитие – както се изразява американското сп. Interior Design „Сега пътниците със силно развито чувство за стил могат и да спят в любимите си етикети, след като модните къщи навлязоха в хотелския бизнес”. При това го правят много успешно - накратко описанието на интериорите в новия хотел Missoni в Единбург е „Пир на цветовете, елегантно координирани в перфектен баланс и хармония.” Легендарният зиг-заг десен на миланската фамилна компания, познат ни от модния подиум и спортните им стоки, сега присъства елегантно в интериорите на хотела. Обществото говори за себе си чрез облеклото. А висшата мода е огледалото на обществото, автопортрет и, според историците, тя възниква в резултат на търсенето на средство обществото да се идентифицира и така още с появяването си, съзнателно или не, тя служи на политически цели. И проследяването на процесите в нейното развитие се превръща в проучване на скритите тенденции в развитието на обществото. Разбира се, тук става въпрос не сезонните тенденции, а за анализ на по-дълги периоди, обхващащи години, дори десетилетия. Същото се отнася и до тенденциите в дизайна като цяло – една модна вълна, заливаща другите, често носи насоките за това, което ще последва.
Модерна поговорка сред професионалистите гласи: „Ако искаш да знаеш какви ще са горещите тенденции след десет години – не говори с дизайнер: говори с учен.” Спомняме си колко интересни нови продукти бяха показани в Милано през миналата година по време на панаира – едно от най-посещаваните изложения с 32 000 посетители за шестте дни на панаира беше Tokyo Fiber '09 Senseware. Един от продуктите, които получиха най-голяма популярност е Smash - специален нетъкан полиестерен текстил от дълги влакна, който пропуска светлина и може да се манипулира чрез технология за горещо формоване и да се оформя подобно на стъклото чрез надуване и от който компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела, вдъхновени от японските хартиени фенери. [Photo]Освен предимства за нас, потребителите, науката в модата, също както и в други области, се опитва да помогне на планетата за запазване на екологичното равновесие. Интересен пример е проектът BioCouture на Suzanne Lee – творчески директор в Училището по мода и текстил в Central Saint Martins College of Art & Design, Лондон и автор на книгата ‘Fashioning the Future – Tomorrows Wardrobe‘ („Оформяне на бъдещето – утрешният гардероб”) . Представете си, че можехме да ‘отглеждаме’ дрехи така, както отглеждаме растения! С този проект се цели производство на дрехи от отглеждана в лаборатория бактериална целулоза – ‘платът’ израства буквално в съд с течност! На снимката са показани ръчно ушити якета деним преди и след боядисването им.Смята се, че тенденциите, особено в модния дизайн, са нещо преходно и много бързо променящо се, но има и такива, които придобиват популярност за дълго, появяват се отново и отново. Една от тях е свързана с желанието ни да опазим природата и да използваме екологични продукти и то не само за храна, а във всички сфери на живота. Ролята на интериорния дизайн в осигуряването на качество на живота ни до голяма степен зависи от това. Едва ли преди година-две много от модерните младите майки се бяха замисляли до колко безопасни са многоцветните детски мебели, например, които се появяват на пазара, специално у нас. Днес това вече е един от основните въпроси, които се обсъждат във форумите. А по света изискването за екологичност, безопасност и природосъобразност на продуктите на дизайна се превръща в стандарт. Темите за устойчиво развитие вече присъстват във всички медии и станаха сякаш мода, дори и тук.
Дискусиите за устойчиво развитие на дизайна се появиха на световната сцена през първите години на новия век. Вероятно тогава беше момента, когато достатъчно много хора започнаха истински да се интересуват и постепенно „зелената” тема стана особено популярна, дори модна. Пазарите се адаптират бързо към това, защото виждат добър източник на доходи и може би много скоро „зелен” ще се превърне в скъп статус символ и тъй като висшата мода и луксозните стоки са елементите на езика за класово различие, вероятно това ще бъде начина ‘старите пари’ да се отличат от ‘новобогаташите’. Може и да звучи твърде иронично, но тенденцията „зелен” и етикетите „еко” и „устойчив” да се превърнат в глобална мода и нещо като реакция на разточителството на консуматорското общество от близкото минало, изглежда доста реалистична в наши дни.
Да, наистина, думите, които най-често свързваха до скоро модата и интериорния дизайн са лукс, богатство, стил, шик, тенденции – това е популярният начин на представянето на професията на дизайнерите в тези сфери в пресата и интернет пространството. И много по-рядко се споменават ергономичност, безопасност, качество, здравословен, а това са основните неща, с които би трябвало да се занимава един професионален дизайнер, освен с естетиката. Защото дори и най-красивата дреха губи смисъла си, ако не можем да се чувстваме добре с нея, а бляскавите интериори трябва да бъдат и удобни и безопасни за всеки от обитателите – и децата и възрастните. Добре би било сега, когато вече информацията е толкова лесно достъпна, клиентът да чете и за това, че зад външния блясък дизайнерите всекидневно се борят и с проблеми като функционалност, безопасност, хармония и баланс, решаването на които води до най-важното – неговото благополучие, във всякакъв смисъл – и физически и емоционално. И общото между дизайнерите във всички сфери е способността им да решават проблеми. Затова те лесно прескачат от една сфера в друга, появяват се вдъхновяващи сътрудничества, водещи до интересни иновации и невероятни нови продукти.
Share
публикувана в Капитал LIGHT миналата седмица.
Има ли връзка между двете? Можем ли да имаме интериор, който да съответства на нашите модни пристрастия и на сезонните тенденции? Със сигурност – да. Ето един лесен за реализация пример: Моделът е от колекцията на Chloe Пролет 2010, а интериорът – на Kara Mann, компания за интериорен дизайн от Чикаго.
А какво още ще бъде модно тази година? Поне едно е сигурно: цветът на тюркоаза във всичките му красиви оттенъци ще се среща често, както по подиумите, така и в продуктите за дома, защото Pantone, компанията, известна със своята Pantone Matching System (PMS) – система за координиране на цветовете, използвана в много индустрии като бои, текстил, пластмаси - но и с ежегодните си прогнози за цветове на годината, го обяви за цвят на 2010. Вдъхновяващи модели с
тюркоазеното като акцент или преобладаващ цвят видяхме в пролетните колекции на повечето известни дизайнери (на снимките 3 модела от Жан Пол Готие) и в много от новите колекции мебели и текстил за дома (на снимките – новата колекция на Мисони за 2010 г; Ottoman, дизайн на Noé Duchaufour Lawrance за Ligne Roset; Sweet 16 Gervasoni, показани по време на парижкото изложение Maison et Objet и мебелния панаир в Кьолн през януари).
Ако не се интересувате професионално от мода или интериорен дизайн, едва ли сте се замисляли колко свързани са те – с общи тенденции, цветови схеми, десени и идеи. Но думата, която ги свързва най-много е стил. Дизайнът е навсякъде около нас – той е средство за лично изразяване, независимо дали си купуваме чанта Прада, караме Mini Cooper или къщата ни е вдъхновена от Франк Лойд Райт. Просто това са различните сфери на дизайна, които много често навлизат една в друга и много вероятно е любителите на даден стил да го прилагат както в начина си на обличане, така и в обзавеждането на своя дом.
Тогава защо да се изненадваме, че много от големите имена в едната област се изявяват почти еднакво успешно и в другата? Коя е водещата не е ясно, но е факт, че модата завладява луксозния интериорен дизайн с голям успех. Някои автори се шегуват, че преди години думата гардероб имаше две ясно различаващи се значения: едното - свързано с модата, а другото - функционално, свързано с обемния обект, съхраняващ нашите модни облекла. Но напоследък разликата между тях се размива – след като модните дизайнери се осмелиха да излязат извън съдържанието на гардероба и да се пробват в сферата на тапетите, килимите и дори мебелите. Това е доста логично – все пак средата и материалите, с които работят дизайнерите в сферата на модата и на интериорa доста се припокриват. Корбюзие казва, че „Добрият дизайн е интелигентност, която може да се види”. И не уточнява кой дизайн – това е валидно за всяка сфера на дизайна.
Интериорният дизайн винаги се е влиял от модните тенденции – както в миналото, така и в модерната действителност. И това е нормално – искаме да имаме най-новото и най-интересното от подиумите и у дома си, на дивана или завесите си, например. Спомняме си как преди години се появи т. нар. Fusion trend (който продължава да властва в много сфери на културата), а след това модата на дантелените мотиви и то съвсем не само върху текстила, но и върху твърди повърхности и дори от твърди материали. Вероятно най-впечатляващ пример за нея е известната дантелена масичка Crochet Table от 2005 година, а по-късно и Crochet Chair - фотьойл на Марсел Вандерс от изплетена на една кука нишка и смола.Но от изложението Maison & Objet в Париж миналия януари бяха показани и нови – като този Crochet chest (Дантелен шкаф) на португалската компания за луксозни мебели Boca do Lobo, част от ограничена серия, носеща показателното име Time Goes By – времето минава. А с тапетите Cut-out Lace' от колекцията S/S 07 'I am Expensiv' за Cole & Son, представена в края на 2009 г. Вивиан Уестууд продължава тази тенденция по свой начин. Сътрудничеството си с известната компания за луксозни тапети тя приема като чудесна възможност „да види идеите си от модата, ‘преведени’ в света на интериора и тапетите”. На Марсел Вандерс е и идеята да предлага на клиентите ‘гол’ диван и избор от 20 ‘тоалета’, с които те да го обличат според моментното си желание – това е представеният на панаира в Милано през 2006 г. и пуснат в производство през януари 2007 г. Moooi boutique concept. За модните компании обединените действия с производителите в сферата на интериорния дизайн са начин да разширят сферата си на влияние извън традиционната, обхващаща облеклото и аксесоарите. Известни са много такива партньорства – например това между Armani Group и Molteni Group, добре познатата и у нас италианска компания за луксозни мебели. То бе обявено в края на 2008 г. с цел производство и разпространение на кухненски системи под името Armani/Dada. Първата им кухня има символично име - Bridge (мост) и обединява общото в стила на двата гиганта – удобство, елегантност и функционалност. Висша мода за кухни, комбинираща луксозни материали като бразилска дървесина sucupira в меден цвят, неръждаема стомана, стъкло и високотехнологичен текстил в същия меден цвят. Следващият им модел е Calyx, представен на изложението в Милано миналата година, и наречен „Изчезващата кухня” заради възможността всички елементи да бъдат скрити зад плъзгащи се врати, отново реализирана в луксозни материали.
Освен Armani и Missoni, Ralph Lauren и Kenzo имат продуктови линии, които пренасят характерния им стил от облеклото към дома. Но вдъхновението и влиянието е двупосочно – не са малко имената, свързани с интериора и архитектурата, които вече имат свои продукти в областта на модата. Както казва Coco Chanel, „Модата е архитектура: това е въпрос на пропорции”.
Вивиан Уестууд |
Zaha Hadid |
Missoni |
BioCouture на Suzanne Lee |
И известното бразилско дизайнерско дуо Fernando и Humberto Campana имат общ проект с Lacoste – серията ограничени бройки Campanas + Lacoste Limited Edition: 125 броя блузи за мъже и 125 броя за жени и супер ограничена серия, направени по поръчка, 12 броя за мъже и 12 броя за жени. Изработват се на ръка в сътрудничество с Coopa-Roca, социално отговорна организация, базирана във фавела Rocinha на Rio de Janeiro и осигуряваща работа на жените в околността. Най-впечатляващ авторски модел е този от лятната ограничена серия, направен само от познатите ни крокодили-знаци на Lacoste във вид на дантела.
Друго интересно явление – през миналата година няколко големи модни къщи навлязоха и в хотелския бизнес. Логично развитие – както се изразява американското сп. Interior Design „Сега пътниците със силно развито чувство за стил могат и да спят в любимите си етикети, след като модните къщи навлязоха в хотелския бизнес”. При това го правят много успешно - накратко описанието на интериорите в новия хотел Missoni в Единбург е „Пир на цветовете, елегантно координирани в перфектен баланс и хармония.” Легендарният зиг-заг десен на миланската фамилна компания, познат ни от модния подиум и спортните им стоки, сега присъства елегантно в интериорите на хотела. Обществото говори за себе си чрез облеклото. А висшата мода е огледалото на обществото, автопортрет и, според историците, тя възниква в резултат на търсенето на средство обществото да се идентифицира и така още с появяването си, съзнателно или не, тя служи на политически цели. И проследяването на процесите в нейното развитие се превръща в проучване на скритите тенденции в развитието на обществото. Разбира се, тук става въпрос не сезонните тенденции, а за анализ на по-дълги периоди, обхващащи години, дори десетилетия. Същото се отнася и до тенденциите в дизайна като цяло – една модна вълна, заливаща другите, често носи насоките за това, което ще последва.
Модерна поговорка сред професионалистите гласи: „Ако искаш да знаеш какви ще са горещите тенденции след десет години – не говори с дизайнер: говори с учен.” Спомняме си колко интересни нови продукти бяха показани в Милано през миналата година по време на панаира – едно от най-посещаваните изложения с 32 000 посетители за шестте дни на панаира беше Tokyo Fiber '09 Senseware. Един от продуктите, които получиха най-голяма популярност е Smash - специален нетъкан полиестерен текстил от дълги влакна, който пропуска светлина и може да се манипулира чрез технология за горещо формоване и да се оформя подобно на стъклото чрез надуване и от който компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела, вдъхновени от японските хартиени фенери. [Photo]Освен предимства за нас, потребителите, науката в модата, също както и в други области, се опитва да помогне на планетата за запазване на екологичното равновесие. Интересен пример е проектът BioCouture на Suzanne Lee – творчески директор в Училището по мода и текстил в Central Saint Martins College of Art & Design, Лондон и автор на книгата ‘Fashioning the Future – Tomorrows Wardrobe‘ („Оформяне на бъдещето – утрешният гардероб”) . Представете си, че можехме да ‘отглеждаме’ дрехи така, както отглеждаме растения! С този проект се цели производство на дрехи от отглеждана в лаборатория бактериална целулоза – ‘платът’ израства буквално в съд с течност! На снимката са показани ръчно ушити якета деним преди и след боядисването им.Смята се, че тенденциите, особено в модния дизайн, са нещо преходно и много бързо променящо се, но има и такива, които придобиват популярност за дълго, появяват се отново и отново. Една от тях е свързана с желанието ни да опазим природата и да използваме екологични продукти и то не само за храна, а във всички сфери на живота. Ролята на интериорния дизайн в осигуряването на качество на живота ни до голяма степен зависи от това. Едва ли преди година-две много от модерните младите майки се бяха замисляли до колко безопасни са многоцветните детски мебели, например, които се появяват на пазара, специално у нас. Днес това вече е един от основните въпроси, които се обсъждат във форумите. А по света изискването за екологичност, безопасност и природосъобразност на продуктите на дизайна се превръща в стандарт. Темите за устойчиво развитие вече присъстват във всички медии и станаха сякаш мода, дори и тук.
Дискусиите за устойчиво развитие на дизайна се появиха на световната сцена през първите години на новия век. Вероятно тогава беше момента, когато достатъчно много хора започнаха истински да се интересуват и постепенно „зелената” тема стана особено популярна, дори модна. Пазарите се адаптират бързо към това, защото виждат добър източник на доходи и може би много скоро „зелен” ще се превърне в скъп статус символ и тъй като висшата мода и луксозните стоки са елементите на езика за класово различие, вероятно това ще бъде начина ‘старите пари’ да се отличат от ‘новобогаташите’. Може и да звучи твърде иронично, но тенденцията „зелен” и етикетите „еко” и „устойчив” да се превърнат в глобална мода и нещо като реакция на разточителството на консуматорското общество от близкото минало, изглежда доста реалистична в наши дни.
Да, наистина, думите, които най-често свързваха до скоро модата и интериорния дизайн са лукс, богатство, стил, шик, тенденции – това е популярният начин на представянето на професията на дизайнерите в тези сфери в пресата и интернет пространството. И много по-рядко се споменават ергономичност, безопасност, качество, здравословен, а това са основните неща, с които би трябвало да се занимава един професионален дизайнер, освен с естетиката. Защото дори и най-красивата дреха губи смисъла си, ако не можем да се чувстваме добре с нея, а бляскавите интериори трябва да бъдат и удобни и безопасни за всеки от обитателите – и децата и възрастните. Добре би било сега, когато вече информацията е толкова лесно достъпна, клиентът да чете и за това, че зад външния блясък дизайнерите всекидневно се борят и с проблеми като функционалност, безопасност, хармония и баланс, решаването на които води до най-важното – неговото благополучие, във всякакъв смисъл – и физически и емоционално. И общото между дизайнерите във всички сфери е способността им да решават проблеми. Затова те лесно прескачат от една сфера в друга, появяват се вдъхновяващи сътрудничества, водещи до интересни иновации и невероятни нови продукти.
Share
Comments