Skip to main content

Алис Росторн - дизайнът днес е действащата сила на промяната в обществото*

Това е оригиналният текст на интервюто ми с Алис Росторн - може би най-известният дизайн критик, гост лектор по време на One Design Week 2016, публикувано вчера в Дневник:
 по време на форума -снимка © Lina Krivoshieva

 "Дизайнът е една от най-мощните сили в нашия живот. Той е толкова вездесъщ, че от него зависи как ще се чувстваме и какво ще правим , понякога без даже да забелязваме. Когато се използва разумно, тази сила може да ни донесе удоволствие, възможности за избор, сила за справяне с проблемите, почтеност и много повече. Но ако се злоупотребява с нея, последствията могат да бъдат смущаващи, дори опасни." Това са думите на Алис Росторн, един от най-известните и авторитетни дизайн критици, от последната й книга "Hello World: Where Design Meets Life"(2013), която цели да постави  дебата за съвременния дизайн в рамките на историческия контекст. За нея паола Антонели, куратор за архитектура и дизайн в Музея за модерно изкуство MoMA в Ню Йорк казва, че е "единственият, най-добрият дизайн критик в целия свят ".

Алис Росторн завършва история на изкуството в Кеймбридж, но започва работа като кореспондент за Financial Times в Париж, отговарящ за творческите индустрии. А след това е назначена за директор на Design Museum в Лондон до 2006, когато става дизайн критик на глобалното издание New York Times. Била е председател на консултативната група по Дизайн на Британския съвет, лектор в TED, участник в съвета по дизайн на Световния икономически форум в Швейцария и е често канен участник във важни международни дискусии, посветени на дизайна. Автор е на десетки есета в множество книги за дизайна, сътрудничи на уважаваното списание за съвременно изкуство Frieze.

По време на лекцията си за ролята на дизайна на конференцията TED през май тази година Алис Росторн казва: "... всички наистина вдъхновяващи дизайнерски проекти имат едно общо нещо: те започват с една мечта. И колкото по-смела е тя, толкова по-голям подвиг ще бъде необходим, за да се постигне тя. Ето защо най-големите дизайнери са почти винаги най-големите мечтатели, бунтовници и ренегати." И го доказва с интересни реални примери от историята на дизайна - същото, което направи и по време на форума на One Design Week в Пловдив миналата седмица.

- Кога открихте за себе си силата на дизайна?

- Баща ми беше машинен инженер, преди да стане бизнесмен собственик на инженерингови фирми. Той косвено повлия на любовта ми към дизайна, защото той е креативен по практичен начин и винаги се е захващал с големи строителни проекти. А майка ми беше учителка със специализация в сферата на  изкуството. Тя ме научи да имам абсолютно доверие на моята визуална преценка. Но никой не говореше за "дизайн", поне докато не започнах обучението си по история на изкуството в Кеймбридж в края на 70-те, когато реално го открих. Започнах да чета списания като Domus и Abitare, които пишеха за дизайна така, като трябва да се пише. Тогава разбрах, че дизайнът е съвкупност от всички мои интереси - съвременното изкуство, история, кино, мода, политика, музика и архитектура.

- Каква е Вашата определение за добър дизайн?

- Разбирането ни за това какво е добър дизайн се променя с течение на времето, тъй като то е една постоянно развиваща се концепция и е комбинация от качества. Ако аз трябва да определя кои са безспорните компоненти на добрия дизайн, бих казал, че първо и най-важно е той да изпълнява своята функция. Друг задължителен компонент е да бъде отговорен, както от етична гледна точка, така и по отношение на околната среда. Също така трябва да вдъхновява живота ни по някакъв начин - дали ще ни открие някаква нова дейност, която е особено привлекателна, или защото даден дизайнерски проект изпълнява своята функция чрез решаване на сериозен проблем в живота ни.

- В книгата си "Hello World" казвате, че искате да оспорите погрешната представа за дизайна като стилистично средство - три години след публикуването й все още ли е необходимо да доказваме колко по-всеобхватна е ролята на дизайна от тази ограничена представа?

- Да, и заради това, дори и в социалните медии като Tweeter, Facebook  и от миналата година  в Instagram аз реших да публикувам примери - по конкретни поводи или по теми по мой избор за всяка седмица, които демонстрират какъв мощен инструмент може да бъде дизайнът в толкова много различни области на живота ни. Съвременният дизайн се променя постоянно и в същото време оптимизира и улеснява ежедневието ни.

- Кои са любимите Ви теми или може би най-важните за Вас?

- Не мисля, че има такава - в дизайна, както и в другите дисциплини различни проблеми възникват по различно време и в тази бързо променяща се икономическа и политическа среда, в която живеем , дизайнът трябва бързо да откликва с решения на възникващите проблеми. А с работата си дизайнерите допринасят за големите промени в обществото.

- Мислите ли, че се наблюдава тенденция на разширяване на рамките на дизайна и нарастване на интереса и броя на проектите, свързани повече с решаване на социални и глобални проблеми с голям ефект върху обществото?

- Наистина има голям интерес към дизайн за обществото и се наблюдават все повече конкретни примери за амбициозни социални проекти. В моите лекции аз обичам да разказвам за работата на дизайн групата Participle за "редизайн" на социалните услуги като грижата за възрастните хора, за работата с младежта, безработицата и хроничните заболявания. Тя доведе  до значителна положителна промяна в живота на много хиляди хора в цяла Великобритания и социални резултати на много по-ниска цена.
Живеем във време на промени, когато основни платформи като груповото финансиране, така наречените 'облачни технологии' и социалните медии дават по-голяма свобода за професионални дизайнери и достъп до повече ресурси за реализация на идеите им. Някои от любимите ми примери за това са в Африка, където ново поколение дизайнери се възползват от  невероятните възможности, които предоставят технологиите IoT (Интернет на нещата), за  подобряване на здравеопазването в страните, където повече хора вече имат достъп до мобилни телефони, отколкото до  чиста течаща вода.
 Лекият лесен за сглобяване прототип на подслон, разработен от Фондация Ikea заедно с Агенцията на ООН за бежанците е една от най-важните разработки на дизайна за изминалото десетилетие. Този необичайно чувствителен и интелигентен отговор на дизайна към предизвикателствата на бежанската криза не само обещава да предостави крайно необходим подслон за хора в окаяно положение, но също така и по-устойчиво и привлекателно място за  живеене, вероятно за няколко години, преди да преминат към постоянни жилища.  
Един друг много амбициозен и силно противоречив проект е идеята на младия датски изобретател и предприемач Боян Слат, основател на The Ocean Cleanup Foundation, за начин за почистване на световния океан от пластмасовите отпадъци, за който също ще говоря по време на лекцията си тук.
Така че, да - докато преди десет години мечтата на много студенти, изучаващи дизайн, беше да се превърнат в нещо като мини-копия на Филип Старк, днес е много по-вероятно да се стремят към ограничаване на кризата на околната среда, предефиниране интерпретацията на половата идентичност от дизайна или да намерят променящи живота ни приложения на непрекъснато появяващите се нови технологии.  Дизайнът днес е действащата сила на промяната в обществото.
 Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the goal

Inspiration From the Coming Up Salone

As President Maria Porro says in an interview for Stylepark, Salone del Mobile is not just an international furniture trade fair, but a catalyst as well... it makes us think about the direction furniture design needs to take in the future." So, let's have a look at some inspiring new designs that I think may be a sign for that direction.  Art Deco and desire for luxury seem to be back again along with the global trend for real sustainability. Pacific is the continuation of a design process begun in 2010 with the iconic Redondo collection by Patricia Urquiola for Moroso: Soft lines and curves everywhere, too. Ditre Italia | Clip bed GIULIA , a new kitchen, completely handmade with a very high component of technology and home automation, design by Luca Mattoni who "wanted to take the kitchen concept even further, conceived as a design object capable of changing the face of the environment in which it is located. A kitchen that reinterprets the standard idea of ​​how this