Skip to main content

Професията ИНТЕРИОРЕН ДИЗАЙНЕР

Тя отдавна вече не е нова за България, но очевидно все още има нужда да се обяснява какво точно прави интериорният дизайнер и защо всеки клиент би имал полза от неговата помощ. И каква е разликата между интериорния дизайнер и декоратора, например. По-долу ще видите международно приетото описание на професията интериорен дизайнер и отговор на всички тези въпроси. Статията съм я писала преди повече от 15 години и за пръв път излезе в трети брой на списанието ДМТ от 2000 година!
По-късно започнах да намирам цитирани и нецитирани извадки и копия на тази статия в различни сайтове и блогове - явно темата все още е актуална и затова копирам публикацията си и тук:

Необходима ли е професията дизайнер

Теменужка Захариева* 
Дефиниция на професията дизайнер на интериора, приета от Международната федерация на дизайнерите на интериор през 1983 г.: “Професионалният дизайнер на интериор е човек, квалифициран чрез образование, опит и признати умения, който:
▪ идентифицира, проучва и творчески решава проблеми, отнасящи се до функциите и качеството на интериорната среда
▪ осъществява услуги, свързани с интериорни пространства и включващи програмиране, проектен анализ, пространствено планиране, естетика и контрол върху процеса на работа, използвайки специализираните си познания по конструкция на интериора, строителни системи и компоненти, строителни разпоредби, оборудване, материали и обзавеждане
▪ подготвя чертежи и документи, свързани с проекта на интериорните пространства, за да подобри качеството на живот и защити здравето, безопасността и благополучието на обществото.”


Прелиствайки различни вестници и неспециализирани списания, на всеки от нас се 
е случвало да попадне на думата дизайнер. Обикновено се оказва, че трябва да разбираме моден дизайнер, независимо че модата е само една минимална част от света на дизайна. Причината за това, струва ми се, не е в ограниченото мислене, а в липсата на достатъчно информация в пресата и все още незаслужено слабата популярност на професията като цяло. От друга страна, все повече се увеличават възможностите за избор на мебели, материали и аксесоари за обзавеждане, както и броят на фирмите, които ги предлагат.

Защо е необходима професията дизайнер на интериора? Не защото е модно или защото всеки сам не може някак си да се обзаведе, а защото обзавеждането не включва само закупуване на нови мебели, нито дори и нови тапети, плочки или пердета. Всички имаме собствен вкус и идеи за това как трябва да изглежда нашият дом. Но не всички имаме информация как може да се реализират идеите ни. И дали те ни осигуряват максимален уют, удобство и безопасност? Дали не е възможно да ги осъществим с по-малко разходи и главоболия?"
Задачата на дизайнера на интериор (за кратко по-нататък ще използвам съкращението ДИ) е да осигури на своя клиент най-доброто обзавеждане с възможно най-високото качество, което може да си позволи съобразно с бюджета му. Качеството обаче е нещо, за което всеки има своя собствена представа.

Изясняването на идеите за предстоящия проект е първият и най-важен етап от осъществяването му. В процеса на работа ДИ се запознава с вкусовете и навиците на клиентите си, за да може максимално да удовлетвори техните функционални и естетически изисквания и едновременно с това да предложи най-ефективно решение на поставените задачи. За осъществяването на проекта ДИ предлага по няколко варианта: схеми с най-обща концепция, подробно разположение на групите мебели, план за осветление, цветови комбинации и т.н.

Когато е постигнато съгласие по общата концепция на дизайна, ДИ осигурява подробни чертежи за всеки един от елементите на проекта, както и мостри на предлаганите материали за обзавеждане – интериорен текстил, тапети, цветни схеми. Той е лицето, което може да осигури реализацията на проекта, да координира цялостната работа по изпълнението му. ДИ може да ни бъде полезен както при проектирането на големи търговски и офиспространства, така и при по-малки проекти – например само при ремонта на една малка стая или за проектиране на ново бюро в детската стая. Той би могъл само да ни посъветва за най-доброто, което пазарът предлага за решаване на нашия проблем, или да ни запознае с последните тенденции в областта на интериора и мебелния дизайн.

При проектиране на интериора дизайнерът използва знанията си за дизайн,безопасност, осветление, пропорции и цветни хармонии. Той е запознат много добре с използваните материали, тяхното умело съчетание, устойчивост и качество. ДИ трябва да бъде в състояние да прецени до колко съвместими стилово са мебелите, предметите и материалите от интериора.Най-добрият вариант за успешна работа е, когато архитектът и ДИ работят съвместно още от самото начало и взаимно се допълват в полза на клиента. Така всички възможни проблеми, свързани с несъответствие между желаните функции на помещенията и тяхното разпределение или с начина им на реализация, могат да бъдат преодолени още в  самото начало с минимални разходи на всякакви усилия и средства.

Дизайнерът на интериора не е декоратор. Работата на декоратора е много по-ограничена и се фокусира повече върху украсата на дома, свързана главно с подвижните елементи: пердета, килими, мебели и дребни предмети за украса като картини, вази и огледала, или с избора на тапети и подходяща цветова схема. При работата си дизайнерът на интериора поставя ударението повече върху основното планиране и функционалния дизайн на вътрешните пространства, отколкото на декорацията. Той решава също така технически проблеми като осветлението и акустиката.

С повечето други професии ние обикновено се съобразяваме, признавайки си, че юристът например знае правната материя по-добре от нас, потискайки съмненията си или първоначалното си недоверие. Приемаме и болката при зъболекаря, знаейки, че той е квалифициран да се справи по-добре от нас с проблема ни. Да приемем работата на дизайнера на интериор обаче се оказва доста по-трудно, тъй като процесът, свързан с дизайна, не се очаква да бъде полезен, нито да бъде извън нашата компетентност. Клиентите все още вярват, че това е просто процес на прилагане на добрия вкус, който те самите биха могли да осъществят, стига да имат достатъчно време. Това погрешно мнение се променя постепенно, особено в страните, където се прокарват вече специални лицензирани правила, които признават и регулират професията като една от основните, допринасящи за подобряване (или заплашващи) здравето, безопасността и благополучието на нейните потребители. Известни са случаи на пожари в хотелски сгради, където животът на посетителите е бил в опасност не поради архитектурна грешка на конструкцията на сградата, а заради токсичните газове от изгорелите материали, избрани от дизайнера на интериора. Такива грешки в големи търговски пространства могат да бъдат фатални.

Въпреки, че не е съвсем “млада”, професията дизайнер на интериора вече навлиза и у нас. Цитираната по-горе дефиниция на Международната федерация на дизайнерите на интериор е приета през 1983 г., но самата федерация е създадена още през 1963 г. в Дания като група от професионални общества и образователни организации от цял свят с цел да се повишат стандартът на работа и авторитетът на професията. Освен нея в света съществуват множество професионални организации със своите правила и изисквания за членство, на първо място между които е изискването за професионално образование и опит.Темата за професионално образование е обширна. Самата професия дизайнер, част от която е и професията на дизайнера на интериор, е много обхватна. Това е резултат от факта, че дизайнът е навсякъде около нас, във всички сфери на живота и ролята му нараства все повече във всекидневието както у дома, така и в големите офиси и бизнессгради. Добрият дизайн може да привлече повече клиенти, да създаде привлекателен образ на фирмата, да внушава идеи и представи. 

Тенденцията на увеличаващ се интерес към дизайна като цяло важи в пълна сила и за интериора. Все повече нараства броят на специализираните и популярни издания, увеличава се и броят на дизайнерските фирми, предлагащи услугите си и в областта на интериорния дизайн. Вече се счита за задължително представянето на триизмерен компютърен проект на клиента, което обаче, понякога помага да се скрие липсата на цялостна концепция.

В страните с натрупан опит в тази сфера се наблюдава ориентиране на интериорния дизайн към два противоположни полюса: все по-силно обособяване на работата в мащабни проекти, изпълнявани от големи фирми с многоброен персонал, или малки индивидуални проекти за частни жилища или малки търговски интериори. Последните рядко биха заинтересували големите дизайнерски фирми и най-често те се осъществяват от индивидуални професионалисти, които са в състояние да подходят към проекта с много по-голямо внимание към личните предпочитания и вкусове на клиента. Всичко това води и до по-голяма специализация в интериорния дизайн и, да се надяваме, в предлагане на значително по-високо качество.












Основна задача на дизайнера на интериора в професионално отношение е да повишава качеството ни на живот. А то съвсем не се състои в лъскави жилища и офиси със скъпи мебели и непременно алуминиева дограма. “Във всяка организация хората са най-скъпият и динамичен елемент. Направете ги ефективни и разходите за дизайн се възвръщат многократно” – казва Джордж Ларсън, председател на “Larson Associates” – една от водещите дизайнерски компании в САЩ. Това изискване би могло със същата степен да се отнесе и към организацията на домашното пространство. Продуктивността ни, удобството и в крайна сметка качеството ни на живот и организацията на работата ни зависят не от бързото и ефектното на вид решаване на пространствените задачи в интериора, а от правилното им решаване. Затова е необходима специализирана помощ както за решаване на проблемите във всяка останала област на нашия живот. 

Много клиенти не разбират процеса на проектиране, а той непременно е свързан с първоначално време на опознаване и проучване – за двете страни. Дизайнерът задава много въпроси: “Какъв е вашият стил? Какви материали предпочитате? Какви ценности и идеи искате да внушите на потенциалните си клиенти?" и т.н. При отговаряне на въпросите клиентът постепенно си изяснява понятията, конкретизира представите си и комуникациите се осъществяват вече на един взаимно по-разбираем език. В процеса на работа клиентите наблюдават себе си, работата си, откриват грешки и неефективност в собствената си организация, които дизайнерът може да им помогне да решат заедно. Така добрият дизайн може да увеличи продуктивността на фирмата, да подобри имиджа ú, да привлича повече клиенти.

По същия начин интериорът на дома ни е от съществено значение за начина ни на живот. Ние всички изразходваме много време, усилия и средства, за да го направим максимално удобен, уютен и красив. За повечето от нас нашият дом представлява може би най-голямата ни инвестиция. Струва си да направим всичко, за да се чувстваме добре в него и да избегнем недомислени решения, неприятни грешки и излишни разходи. Той все пак ще ни служи много по-дълго от една дреха или чифт обувки.
*Авторът на статията е специализирал "Дизайн на интериора" в университета “Родек интернешанъл” – Брайтън. 

Много се надявам с този материал да допринеса за изясняване на понятията и за ползотворна работа на всички интериорни дизайнери. Моля, не забравяйте да цитирате източника и автора, когато използвате текста ми.

Share

Comments

share

"Like movie directors, designers are the keepers of the vision and build the interdisciplinary teams that are needed to achieve it”

Paola Antonelli

Popular posts from this blog

My home is my fortress, my office, my gym ...*

 Undoubtedly, 2020 will go down in history as the year in which (almost) we all moved our workplace home. The world we live in, and with it the world of design, is changing at a dizzying rate. And all together we are trying to catch up with the changes, each one in his own way. We learn to live mostly online, while rediscovering some abandoned ways of communicating, such as walking and long phone conversations or communicating in a very small circle. In recent months, we had also to get used to an unexpected development of one of the major global trends - from living in a globalized to living in a local, microworld. With periods of forced closure, our home has become a refuge from the uncertain world outside and a stage for all activities in everyday life. It is no longer a place to cross, but a "base camp". We have learned to appreciate again the importance of the home environment, the yard, the balcony and the garden. And we quickly had to think about what we like in our ho

Supersalone shows what the international furniture fair should look like in the future *

 * A translation of my article in "More for the house" photo Temenouzhka Zaharieva After more than a year of restrictions due to the pandemic, which excludes any exhibitions, trade fairs and events, and after several delays, the largest international event dedicated to furniture and interior design - the Milan Fair, although on unusual dates, is a fact. Supersalone , the special event of Salone del Mobile  curated by Stefano Boeri took place from 5 to 10 September 2021.  It proposed a new interesting format that shows what the international furniture fair should look like in the future - with a sustainable design, prevailing digital information, and a holistic approach. In just a few months, Salone del Mobile.Milano managed to organize and hold its special event, which gives hope for a fresh start. Of course, it was limited to the first four of the 24 pavilions at Fiera Milano, where 1,900 projects of almost 69,000 square meters were displayed. But this was actually the goal

Inspiration From the Coming Up Salone

As President Maria Porro says in an interview for Stylepark, Salone del Mobile is not just an international furniture trade fair, but a catalyst as well... it makes us think about the direction furniture design needs to take in the future." So, let's have a look at some inspiring new designs that I think may be a sign for that direction.  Art Deco and desire for luxury seem to be back again along with the global trend for real sustainability. Pacific is the continuation of a design process begun in 2010 with the iconic Redondo collection by Patricia Urquiola for Moroso: Soft lines and curves everywhere, too. Ditre Italia | Clip bed GIULIA , a new kitchen, completely handmade with a very high component of technology and home automation, design by Luca Mattoni who "wanted to take the kitchen concept even further, conceived as a design object capable of changing the face of the environment in which it is located. A kitchen that reinterprets the standard idea of ​​how this