Saturday, May 16, 2009

Тенденциите от Мебелния панаир в Милано 2009


Статията ми е публикувана в Капитал Лайт със заглавие

Ricchi e poveri

Оптимизъм за бъдещето на дизайна





Сякаш имахме нужда от глобалната криза, за да се радваме отново на дизайна в оригиналния смисъл на думата – това са част от коментарите след закриването на най-значителното събитие в света в на дизайна за годината, Мебелния панаир в Милано. Всяка пролет Милано е мястото, където дизайнерите сякаш буквално се надпреварват да представят новите си продукти и където имат шанса да изживеят звездни мигове, това е мястото, където могат да се видят най-чудновати приумици и подходи – за решаване на екологичната или икономическата криза, за рециклиране или просто за привличане на вниманието. Но тук с и зараждат – или по-скоро очертават – новите тенденции в дизайна, поне до следващия панаир.

По време на Миланската седмица на дизайна производители, търговци и разпространители могат да видят прототипите и новите продукти, подписват се договорите за производство и разпространение или сътрудничество, тук ‘стратезите’ на дизайна се ориентират за настоящите и бъдещи тенденции в дизайна и мебелната индустрия. И накрая – Милано привлича на панаира и много хора, които изобщо не са в мебелния бизнес, но ценят дизайна, изяществото и вдъхновението, включително и много блогъри.

Панаирът започва преди 48 години като търговско събитие за популяризиране на италианската мебелна индустрия, за да се превърне, особено през последните години, както се казва в електронното списание за дизайн Stylepark, в „панаир на суетата и иновациите, където участват не само тези, които са отдавна известни, но и тези, които искат да станат звезди.”

Акцентите тази година? Иновациите и изследванията за търсене на нови материали и технологии отново започват да ангажират вниманието на дизайнерите и производителите като един по-добър начин да се решат екологичните и икономическите проблеми. А не (само) чрез ‘спестовност’ или ‘връщане към основното’.

Едно от най-посещаваните изложения - 32 000 посетители за 6-те дни - беше Tokyo Fiber '09 Senseware, курирано от японския графичен дизайнер Kenya Hara и включващо разработки на над 20 компании и дизайнери. Hara, известен автор, прердставител на Nippon Design Center и арт-директор на Muji е от тези модерни дизайнери, които се опитват да обединят света на науката с този на занаятите в усилията им да решават сложните проблеми на съвременността. За тази експозиция Hara свързва дизайнери и художници с едни от най-големите японски производители на синтетични влакна и материали. Всеки от включените материали има свои специфични възможности, които са определили и избора кои автори да покани. “Аз исках всеки творец да покаже образно функционалността на продукта без да се тревожи за трудностите, свързани с производството за масова консумация”, казва той. Докато всички материали са създадени в Япония, работещите съвместно дизайнери и художници са интернационална смесица.

Множеството инсталации имаха за цел да демонстрират как новите изкуствени влакна, създадени чрез високи технологии, отварят неочаквани области на приложение на фантазията ни. Някои от тези влакна са тънки колкото индивидуална клетка, други са по-гъвкави от гума, а трети имат проводимостта на металите. Оказва се, например, че от такъв текстил е възможно да се произведе компютърна клавиатура. Дизайнерите могат да направят от тези материали неща, които изглеждат сякаш са дошли от приказките – наистина е възможно например да задържите чашата си с кафе върху парче полиестер, напълнено с въздух! А представете си какво може да се постигне от здрав бетон с вградени оптични влакна – арх. Kengo Kuma и Mitsubishi Rayon Co. са създали пропускащ светлината бетон. Дизайнерът-озеленител Makoto Azuma използва Terramac - биоразтворим 3-мерен материал, извлечен от растения, и естествен мъх, за да създаде жив килим, който с течение на времето от изкуствен ще се превърне в естествен.

Най-впечатляващи са скулптура на бебе върху бебешко легло и облеклото на майката от модния дизайнер Kosuke Tsumura, показваща едновременно мекотата и устийчивостта на новата материя FELIBENDY, и диванът Moshi Moshi sofa на арх. Antonio Citterio, създаден чрез опъване на многопластово жарсе върху рамка с механизми, позволяващи промяна на формата му.

Компанията за индустриален дизайн Nendo е произвела осветителни тела, вдъхновени от японските хартиени фенери използвайки "Smash," специален нетъкан полиестерен текстил от дълги влакна, който може да се манипулира чрез технология за горещо формоване. Термопластичният материал е лек и здрав, като едновременно с това пропуска светлина и може да се оформя подобно на стъклото – чрез надуване.

Много автори смятат, че рецесията налага да се освободим от всякакви излишъци. Един от тях е известният британски дизайнер Том Диксън. Сопред него "дизайнът трябва да бъде най-добрия начин да се преборим със ситуацията." Back to Basics – връщане към основното или yтилитapизъм предлага той със серията си Utility, включваща:

- серия от лампи с името Pressed Glass и практични масички с проста форма и естествени материали;

- серията масички 'Block Table' с крака от мед и гранитен плот;

- 'Spot Table' с метални емайлирани плотове, оформени като подноси за сервиране върху основа от един крак с тежест;

- 'Screw Ttable' със съвсем индустриален стил – един тежък стоманен трипод е основата, която поддържа чрез алуминиев винт здравия мраморен плот и позволява регулиране на височината.

Друг впечатляващ акцент от панаира – щандът на италианската компания Moroso. С инсталацията си M'Afrique, проектирана от дизайнера от Ню Йорк Stephen Burks Moroso донесе на панаира в Милано мощната енергия на Африка. В тази фантастична колекция от невероятни цветове, форми и тъкани наред със серия продукти, произведени в Африка от местни заначтяии и проектирани от африканските художници Fathi Hassan, Soly Cissé, Mandémory и арх. David Adjaye стояха и известни мебели от колекцията на Moroso, тапицирани с африкански текстил. Дизайнерите Patricia Urquiola и Philippe Bestenheider показаха и проектирани специално за инсталацията мебели, вдъхновени от Африка. Binta на Bestenheider е фотьойл с необикновена форма, тапициран с пъстър текстил. Дизайнерите Bibi Seck и Ayse Birsel показаха красив плетен люлеещ се стол и голям фотьойл, наречен Madame Dakar.

M'Afrique, освен чудесен празник за култура, която сякаш дълго беше пренебрегвана, е и част от оформяща се тенденция на африканско влияние в дизайна, която се забелязва не само в продуктите за дома, но и на модния подиум.

Craft Punk е също едно от многото интересни събития в Милано. Тенденцията за насочване на италиански и чуждестранни модни стилисти като Джорджо Армани, Мисони, Кензо, Луис де ла Прада към сферата на дизайна за дома не е нова, но Craft Punk е различно – като замисъл и реализация. В рамките на Миланската седмица на дизайна, на територията на панира група от млади дизайнери чрез методите на традиционни занаяти създаваха уникални продукти от отпадъчни материали от технологичния производствен процес на Fendi. Организаторите - модна къща Fendi и Design Miami, международното изложение, посветено на лимитирани серии продукти и т. нар. дизайн-арт, в отговор на теченията в дизайна и състоянието на света в момента се опитаха да покажат на живо как чрез иновационен подход и въображение отпадъчните материали могат да се превърнат в оригинални нови продукти. Значението на димата ‘punk’ тук (според designboom) е "предприемчивостта и вдъхновението да се направи нещо от нищо; да се открие красотата и в нещата, които не са перфектни”.

Следва въпросът, който е логично да си зададем: дали тези продукти от отпадъчни материали ще бъдат предлагани на космическите цени на продуктите от галериите за дизайн, участващи в изложенията на Design Miami ? Защото тази инициатива може да се разглежда и като умел начин да се отговори на започващата тенденция отвъд океана да се търси повече спестовност, включително и в дизайна, и едновременно с това да се запази модата на лимитираните серии”.

Факт е, че 48- мото издание на Salone Internazionale del Mobile 2009 надхвърли очакванията въпреки глобалния икономически климат и в списъка на чакащите останаха десетки компании, за които не остана свободна площ за участие в изложението. А в показаното присъстваха прагматични идеи и оптимистични очаквания за възможностите на дизайна да подобри начина ни на живот.


Повече подробности за новите и много интересни продукти и тенденции от Мебелния панир в Милано през април 2009 можете да видите в блога ми Trendoffice.

No comments:

ShareThis